02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

آبسه دندان، علل، علائم و درمان آن

آبسه دندان، علل، علائم و درمان

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

آبسه دندان، علل، علائم و درمان آن

آبسه دندان یک جرم چرکی است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود، اما آبسه دندان، علل، علائم و درمان آن را به چه صورت می باشد؟ آبسه می تواند، در مناطق مختلف دهان و به دلایل مختلف ایجاد شود. آبسه پری اپیکال (per-e-AP-ih-kul) در نوک ریشه رخ می دهد، در حالی که آبسه پریودنتال (per-e-o-DON-tul) در لثه ها و در کنار ریشه دندان ایجاد می شود.

آبسه دندانی چیست؟

آبسه دندانی یا آبسه دندان، تجمع چرکی است که در داخل دندان ها یا لثه ها ایجاد می شود. آبسه معمولاً از عفونت باکتریایی ناشی می شود که اغلب در پالپ نرم دندان جمع شده است. باکتری ها در پلاک، محصول جانبی غذا، بزاق و باکتری های موجود در دهان وجود دارند که به دندان ها می چسبند و به آنها و لثه ها آسیب می رسانند.

اگر پلاک با مسواک زدن و نخ دندان منظم و مناسب برداشته نشود، باکتری ها ممکن است در داخل بافت نرم دندان یا لثه پخش شوند و در نهایت منجر به آبسه شود.

علائم و نشانه های آبسه

علائم اصلی آبسه دندان درد است. این ممکن است یک درد تپنده باشد و اغلب شدید است. این درد معمولاً ناگهانی شروع می شود و طی ساعات یا روزهای بعد شدیدتر می شود. در برخی موارد، درد ممکن است به گوش، استخوان فک و گردن نیز برسد و علائم آن شامل:

  • دندان درد شدید، مداوم و ضربان دار که می تواند به استخوان فک، گردن یا گوش ساطع شود.
  • حساسیت به دمای سرد و گرم
  • حساسیت به فشار جویدن یا گاز گرفتن
  • تب
  • تورم در صورت یا گونه
  • غدد لنفاوی حساس و متورم زیر فک یا گردن
  • در صورت پاره شدن آبسه به طور ناگهانی، بوی بد و مزه بد، مایع شور مانندی در دهان حس می کنید و سپس درد تسکین می یابد.
  • مشکل در تنفس یا بلع

آبسه پری اپیکال چیست؟

آبسه دندان پری اپیکال معمولاً در نتیجه یک حفره دندانی درمان نشده و یا جراحت ایجاد می شود. دندانپزشکان آبسه دندان را با تخلیه و خلاص شدن از عفونت درمان می کنند، آنها ممکن است بتوانند با درمان کانال ریشه دندان شما را نجات دهند، اما در برخی موارد ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد. عدم درمان آبسه دندان می تواند منجر به عوارض جدی شود.

انواع آبسه

در کل آبسه دندان شامل سه مورد می باشد که شامل:

  • آبسه لثه: فقط در بافت لثه است و روی دندان یا رباط پریودنتال تأثیر نمی گذارد.
  • آبسه پریودنتال: این آبسه از ساختارهای بافت استخوانی حمایت کننده دندان شروع می شود.
  • آبسه پری اپیکال: این آبسه در پالپ نرم دندان شروع می شود.

نوع آبسه شدت آن و محل علائم را تعیین می کند، که شامل کدام مورد از انواع آن ها می باشد.

درمان آبسه

هر فردی که دارای علائم مرتبط با آبسه دندان است باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کند، آبسه های دندان به راحتی توسط دندانپزشک تشخیص داده می شود. افرادی که مشکل بلع و تنفس دارند، باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنند. پزشک نمی تواند آبسه را درمان کند، اما ممکن است دارو تجویز کند و در مورد مراقبت های آن برای جلوگیری از درد توصیه هایی به شما بگوید.

نکته: آبسه باید درمان شود و چرک داخل آن که حاوی باکتری است تخلیه شود، پزشک برای انجام این کار از بی حسی موضعی استفاده می کند.

  • درمان آبسه پری اپیکال

برای درمان این نوع آبسه، از درمان ریشه برای برداشتن آن استفاده می کنند. از مته دندانپزشکی برای ایجاد سوراخ در دندان از دست رفته استفاده می شود تا چرک خارج شود، هر گونه بافت آسیب دیده از پالپ برداشته می شود. سپس یک پر کننده ریشه در فضا قرار می گیرد، تا از عفونت های بعدی جلوگیری شود.

  • درمان آبسه پریودنتال

آبسه تخلیه شده و پریودنتال کاملا تمیز می شود. سپس سطوح ریشه دندان با جرم گیری و ترسیم زیر خط لثه صاف می شود. این کار به بهبود دندان کمک می کند و از بروز عفونت های بیشتر جلوگیری به عمل می آورد.

در چه صورتی برای درمان آبسه نیاز به جراحی می باشد؟

افراد مبتلا به آبسه پری اپیکال و به وجود آمدن عفونت مکرر ممکن است، نیاز به برداشتن بافت بیمار با انجام جراحی می باشد. این کار توسط جراح دندانپزشک انجام می شود. کسانی که آبسه پریودنتال دارند، ممکن است مجبور شوند بافت لثه خود را تغییر شکل دهند و جیب پریودنتال برداشته شود.

نکته مهم: در صورت بازگشت آبسه دندان، حتی پس از انجام جراحی، ممکن است نیاز به خارج کردن دندان باشد.

جلوگیری از درد بعد از برداشتن آبسه

مصرف مسکن های بدون نسخه ممکن است به کاهش درد بسیار کمک کند، اما این نکته مهم است که دارو را درست مصرف کنید. مسکن ها فقط برای کاهش درد می باشند و نمی توانند جایگزین مراجعه به دندانپزشک شوند. با این حال، استفاده از داروهای آسپرین، ایبوپروفن یا تیلنول (پاراستامول) مسکن های موثری هستند.

استفاده از داروهای مسکن برای چه کسانی مناسب نمی باشد؟

  • ایبوپروفن و آسم: اگر مبتلا به آسم هستید، ایبوپروفن مصرف نکنید.
  • ایبوپروفن و زخم معده: در صورت داشتن زخم معده ایبوپروفن مصرف نکنید.
  • آسپرین و کودکان: برای کودکان زیر 16 سال مناسب نمی باشد و نباید مصرف شود.
  • آسپرین و بارداری و شیردهی: در صورت بارداری یا شیردهی از مصرف آسپرین خودداری کنید.

آنتی بیوتیک ها

ممکن است آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از گسترش عفونت تجویز شوند و همراه با مسکن مصرف شوند. نمونه هایی از آنتی بیوتیک ها شامل: آموکسی سیلین یا مترونیدازول ها هستند. به هیچ وجه نباید آنتی بیوتیک را برای جایگزینی درمان و مراجعه به دندانپزشک یا به تعویق انداختن درمان دانست.

نتیجه گیری

کیست های دندانی و آبسه اگر درمان نشوند ممکن است یک حفره پر از مایع در ریشه دندان ایجاد شود. به این تورم کیست دندان می گویند. خطر عفونی شدن کیست بسیار زیاد است، پس باید این نکته را رعایت کنید. اگر این اتفاق بیفتد، بیمار به آنتی بیوتیک و احتمالاً جراحی نیاز دارد.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( آبسه دندان، علل، علائم و درمان آن ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.