02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

آبسه دندان چگونه به وجود می آید؟

آبسه دندان چگونه به وجود می آید؟

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

آبسه دندان چگونه به وجود می آید؟

آبسه چیست و آبسه دندان چگونه به وجود می آید؟ آبسه دندان زمانی اتفاق می افتد که عفونت باکتریایی دندان جمع شود. آبسه دندان مکانیسم دفاعی طبیعی در مبارزه با عفونت است. آبسه مانع از رسیدن عفونت به مناطق دیگر می شود. در حالی که می توانند در بسیاری از قسمت های بدن ایجاد شوند ، آبسه دندان یا لثه یکی از رایج ترین اشکال است.

مراحل آبسه دندان

متأسفانه ، آبسه دندان هر دو لثه و دندان را در معرض خطر قرار می دهد و می تواند باعث فرسایش پریودنتیم ، ساختار دندان از لثه ، رباط پریودنتال (PDL) یا استخوان آلوئول فشرده شود و صدمات جبران ناپذیری ایجاد کند. در برخی موارد ، تنها راه حل خارج کردن دندان آسیب دیده است.

قبل از اینکه به مراحل آبسه دندان برویم ، این سوال پیش می آید که چرا آبسه ایجاد شده است؟

به طور معمول آبسه دندان در اثر پوسیدگی دندان ایجاد می شود ، اما همچنین می تواند در نتیجه دندان خرد شده ، ترک خورده یا شکسته ایجاد شود. در هر صورت ، باکتری مقصر اصلی است زیرا از طریق حفره دندان یا از طریق ترک یا تراشه در دندان وارد می شود. پاسخ بدن در برابر هجوم باکتریها تشکیل یک محافظ یا سد به شکل چرک است ، این موضوع می تواند صدمه ای بیش از فایده داشته باشد.

انواع آبسه دندان

3 نوع مختلف آبسه دهان بسته به محل تشکیل دهان وجود دارد.

  • آبسه لثه

این آبسه در سطح بافت لثه ایجاد می شود و برای اکثر افراد شبیه جوش کوچک اما قابل مشاهده است. در صورت مراجعه زودهنگام به دندانپزشک ، آبسه دندانی لثه به راحتی قابل درمان و بهبود است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

  • آبسه دندان پریودنتال

در اعماق لثه رخ می دهد. از آنجا که جایی برای تخلیه چرک وجود ندارد ، آبسه دندان پریودنتال به راحتی می تواند به بافت و استخوان اطراف گسترش یابد.

  • آبسه پری اپیکال

آبسه پری اپیکال دندان در فرسایش مینای دندان و عاج داخلی نرمتر ایجاد می شود. هنگامی که به عاج حمله کرد ، می تواند به پالپ داخلی نرم که تمام اعصاب دندان در آن قرار دارد ، حمله کند. این می تواند این نوع آبسه دندان را بسیار دردناک کند. بیشتر اوقات تنها راه حل ، انجام کانال ریشه برای نجات دندان است.

مراحل مختلف آبسه دندان

آبسه یک شبه به وجود نمی آید. مشکلات دندانی زیادی وجود دارد که باعث آبسه دندان می شود و باید قبل از به وجود آمدن آبسه به آنها رسیدگی شود. این مشکلات شامل :

  • پوسیدگی مینا

آبسه دندان بدون تشکیل چرک ایجاد نمی شود. چرک بدون وجود باکتری ایجاد نمی شود و تجمع باکتری بدون وجود پلاک اتفاق نمی افتد. هنگامی که اجازه می یابد پلاک روی سطح دندان و لثه جمع شود ، اسیدی آزاد می شود که شروع به فرسایش مینای دندان می کند. به محض این که این حفره اتفاق می افتد ، دندان شروع به خراب شدن می کند.

  • پوسیدگی عاج

اگر در این مرحله با حفره های دندان برخورد نشود ، باکتری ها به خوردن مینای دندان ادامه می دهند و وارد لایه زیرین (عاج) می شوند.

  • عفونت پالپ دندان

بعد از ورود باکتری از طریق عاج ، ورود به پالپ داخلی دندان بسیار راحت است. وقتی این اتفاق می افتد ، می تواند به اعصاب دندان آسیب بزند و آن را خراب کند. در مقابله با این اتفاق ، سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به عفونت می کند.

  • از دست دادن دندان و موارد دیگر

مراحل آبسه دندان معمولاً در این مرحله ، ناراحتی یا درد تپنده ای است که به طور معمول حکایت از وجود آبسه دندان دارد و نیاز به رفع آن است. بنابراین ، باید قبل از بدتر شدن آن را درمان کرد. با این حال ، اگر به هر دلیلی آبسه دندان را درمان نکردید ، آبسه دندان می تواند باعث فرسایش بیشتر استخوان شود و باعث از بین رفتن دندان شود.

علاوه بر این ، در کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ، عفونت ها گسترش می یابند و اگر به طور کلی نادیده گرفته شوند ، در صورت گسترش به سایر قسمت های بدن می رسد و این موضوع کشنده است.

چگونه می توان آبسه دندان را درمان کرد؟

مانند اکثر مشکلات دندانپزشکی ، هرچه آبسه زودتر درمان شود نتیجه مطلوب تری خواهد داشت. این ممکن است به سادگی ایجاد یک برش کوچک به داخل آبسه و تخلیه آن باشد. سپس محل را با محلول نمکی شستشو دهند.

در صورت اجازه پخش شدن و ورود آبسه دندان به محفظه پالپ داخلی ، درمان کانال ریشه برای پاکسازی محفظه پالپ مملو از باکتری انجام می شود ، در حالی که تاج دندان از دندان باقیمانده محافظت می کند.

سرانجام و در آخر اینکه ، ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد تا گسترش هرگونه عفونت بیشتر متوقف شود و آبسه تخلیه شود.

علاوه بر تمام موارد بالا ، دندانپزشک شما ممکن است یک دوره آنتی بیوتیک تجویز کند ، به خصوص اگر عفونت به دندان های کناری سرایت کرده باشد.

اگر می خواهید در مورد مراحل آبسه دندان بیشتر بدانید یا احساس می کنید مشکلات دندانی دارید ، باید هرچه زودتر به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا شما را معاینه کند. کلینیک درمانگاه شبانه روزی دندانپزشکی حکیم می تواند در هر زمینه ای از مشکلات دندانی به شما کمک کند.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( آبسه دندان چگونه به وجود می آید؟ ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.