02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

بخش تخصصی دندانپزشکی اطفال

دندانپزشکی اطفال در فردیس

آنچه در این نوشته می خوانید:

دندانپزشکی اطفال در فردیس

بخش تخصصی دندانپزشکی اطفال چه کارهایی را انجام می دهد؟ کودکان تا سن مشخصی دارای دندان های شیری هستند که این دندان ها پس از گذشت از این سن، از جای خود می افتند. پس از افتادن دندان های شیری، دندان های دائمی کودک جوانه می زند. اما نکته ای که در این جا اهمیت دارد، این است که موقت بودن دندان های شیری کودکان به این معنا نیست که این دندان ها نیاز به مراقبت و یا مراجعه به دندانپزشک ندارند.

رسیدگی به دندان های کودکان و رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان در واقع یک سرمایه گذاری ارزشمند برای آینده آنها محسوب می شود. در این صورت، هرچه دندان های کودکان در سنین پایین بیشتر تحت مراقبت باشند و مراجعه به کلینیک دندانپزشکی اطفال نیز به طور منظم انجام شود، در آینده کودکان از سلامتی بیشتری برخوردار هستند.

دندانپزشکی اطفال

بخش تخصصی دندانپزشکی اطفال شاخه ای از دندانپزشکی است که مراقبت های بهداشتی و درمانی را با تاکید بر مسئله پیشگیری و درمانی کودکان، از زمانی که متولد می شوند تا زمان بزرگسالی، ارائه می دهد؛ به ویژه برای افرادی که نیازمند درمان های ویژه هستند.

اقدامات انجام شده در رشته دندانپزشکی اطفال توسط متخصص دندانپزشک اطفال صورت گرفته و این رشته شامل مدیریت مشکلات جسمی مربوط به ناتوانی های پزشکی، رفتاری، جسمی و سایر مسائل مرتبط با رشد دهان و دندان کودک انجام می شود.

دندانپزشکی اطفال یکی از 10 شاخه تخصصی دندانپزشکی است که توسط اکادمی انجمن دندانپزشکی آمریکا رسمی شده است و شامل، بهداشت عمومی دندانپزشکی، اندونتیکس، آسیب شناسی دهان و فک و صورت، رادیولوژی دهان و صورت، جراحی فک و صورت، ارتودنسی و ارتودپدی دندانپزشکی، پریودنتیکس و پروتزهای دندانی است. در این صورت، دندانپزشک اطفال، پزشکی است که در طول دوره تحصیل خود مهارت های لازم برای مراقبت از دندان ها، لثه و فکین کودکان را مطالعه و بررسی می کند.

طبق باور بسیاری از افراد، تنها در صورتی که دندان دچار درد و یا پوسیدگی شود، فرد باید به فکر نگهداری و مراقبت از دندان ها باشد و به دندانپزشک مراجعه کند. در صورتی که این باور کاملا غلط است. بدون مراقبت های درست و منظم، کودکان با پوسیدگی های دندان ها و بیماری های احتمالی دهان و دندان مواجه می شوند که در نهایت، این مشکلات باعث بروز درد و عوارض جانبی بسیاری در طول زندگیشان می شود.

آموزش های دندانپزشکان اطفال

دندانپزشکان اطفال در طی دوران تحصیل خود آموزش های تخصصی و متعددی را می بینند. دندانپزشکان اطفال 4 سال در دانشکده دندانپزشکی،  دوره دندانپزشکی عمومی را  آموزش می بینند و 2 سال دیگر نیز تخصص ها و مهارت های لازم دندانپزشکی نوزادان، کودکان و نوجوانان را آموزش می بینند.

همانطور که گفته شد دندانپزشکی اطفال مراقبت های بهداشتی ضروری و جامع را برای پیشگیری از ایجاد مشکلات و ناهنجاری های جدی ارائه می دهد. دندانپزشکی اطفال با معاینه بهداشت دهان کودکان و با بررسی پوسیدگی های دندان کودکان می تواند این مشکلات را درمان کند.

درمان هایی که توسط دندانپزشکان اطفال انجام می شوند، عبارتند از:

  • انجام مراقبت های پیشگیرانه از جمله؛ استفاده منظم و صحیح از تمیز کننده های دهان و دندان، به خصوص فلوراید، و همچنین انجام توصیه های لازم مربوط به تغذیه و رژیم غذایی
  • انجام مشاوره در زمینه عادت های کودکان و نوزادان در زمینه های مختلف اعم از استفاده از پستانک و یا عادت مکیدن انگشت شصت
  • انجام ارزیابی های لازم و درمان زودهنگام به منظور صاف کردن دندان ها و اصلاح نیش نامناسب به واسطه برخی درمان های ارتودنسی مخصوص کودکان و اطفال
  • درمان و ترمیم حفره های ناقص دندان
  • تشخیص به موقع شرایط دهان و دندان به منظور مقابله با بیماری هایی مانند دیابت، نقص های مادرزادی قلب، آسم، تب یونجه و همچنین اختلالات پیش فعالی
  • درمان زودهنگام و همچنین مدیریت بیماری ها و عفونت های لثه از جمله، زخم ها، فرنولاهای کوتاه، مخاط و بیماری های پریودنتال
  • مراقبت از آسیب های دندانپزشکی مانند شکستگی دندان ها و یا جابجا شدن دندان ها که منجر به نامنظمی دندان ها می شود.

دندانپزشکی اطفال می تواند به مراقبت از دندان ها و پیشگیری از بروز بیماری های مختلف دهان و دندان و لثه در کودکان شود و در صورت وقوع، به موقع آنها را درمان کند.

تفاوت دندانپزشکی اطفال با دندانپزشکی عمومی

دندانپزشکی عمومی به عقیده برخی از افراد همان دندانپزشکی خانواده است؛ به خصوص در مواقعی که دندانپزشکان بیماران را در سنین مختلف و با بروز بیماری های متنوع معاینه می کنند. اما اکثر دندانپزشکان عمومی در زیر شاخه ها و در واقع در شاخه های تخصصی دندانپزشکی تخصص دندانپزشکی خاصی ندارند. به عبارتی، یک دندانپزشک عمومی همانند یک پزشک عمومی است که در زیر شاخه خاصی تخصص کسب نکرده است و تنها می تواند مشکلات عمومی دندان ها را شناسایی کرده و غالبا با استفاده از درمان های عمومی مانند پرکردن، کشیدگی و یا عصب کشی، مشکلات عمومی دندان ها را درمان کند.

دندانپزشکی عمومی

در نتیجه، دندانپزشکان عمومی تنها می توانند درمان های عمومی دندانپزشکی مانند پرکردن دندان، دندانپزشکی زیبایی دندان ها و سایر خدمات عمومی دندانپزشکی را انجام دهند، اما در واقع تخصص، دانش و تجربه متخصصانی مانند متخصص ارتودنسی، متخصص زیبایی دندان، متخصص ایمپلنت های دندانی و حتی متخصص پریودنتیست را ندارند و در رابطه با بیماری های خاص نمی توانند درمان های کاملی ارائه دهند. با توجه به همین شرایط، می توان گفت که دندانپزشکان عمومی تخصص لازم و کافی برای حل مشکلات دندانی کودکان را ندارند و نمی توانند به عنوان دندانپزشک اطفال شناخته شوند.

گرچه دندانپزشکان عمومی قادر هستند خدمات عالی دندانپزشکی را برای بیماران در سنین مختلف ارائه دهند، اما در نهایت تمام دانش یا آموزش آنها به اندازه دانش و تخصص متخصص اطفال نمی باشد. در نتیجه، تفاوت دندانپزشکی اطفال و دندانپزشکی عمومی در میزان دانش و تخصص آنهاست؛ در این صورت می توان گفت که دندانپزشک اطفال تخصص، مهارت و تجربه لازم برای درمان مشکلات دهان و دندان کودکان و اطفال را آموزش دیده است اما دندانپزشک عمومی این تخصص را ندارد.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد، مراجعه به دندانپزشک اطفال در سنین کودکی برای جلوگیری از بروز بیماری های دهان و دندان و همچنین درمان به موقع بیماری های دندانی در کودکان بسیار اهمیت دارد، که می تواند از بروز مشکلات و بیماری های جدی تر در بزرگسالی جلوگیری کند.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( بخش تخصصی دندانپزشکی اطفال ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.