02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

پروتز دندان

پروتز دندان در فردیس

آنچه در این نوشته می خوانید:

پروتز دندان در اصطلاح دندانپزشکی به معنای دندان مصنوعی است. افرادی که از پروتزهای دندانی استفاده می کنند، یک و یا چند عدد از دندان هایشان با دندان مصنوعی تعویض شده است.

پروتزهای دندانی می توانند روکش های ساده ای باشند که برای ترمیم یک دندان مورد استفاده قرار می گیرند و یا یک پروتز کامل دندان یا همان دندان مصنوعی باشند که جایگزین دندان ثابت فرد می شوند. در نتیجه، پروتزهای دندانی می توانند هم با هدف درمانی و هم با هدف زیبایی مورد استفاده قرار بگیرند.

انواع پروتزهای دندانی

سه نوع پروتز مختلف دندانی وجود دارنپد که عبارتند از:

  1. پروتز دندان ثابت

پروتز دندان ثابت همان روکش دندان است که انواع مختلفی دارد:

  • روکش تک واحدی دندان: معمولا زمانی که دندان ها ضعیف می شوند، نیاز به حمایت و حفاظت با روکش دارند. با ضعیف شدن دندان ها، عملکرد دندان دچار نقض شده و به عبارتی، مشکلات فانکشنال دندانی ایجاد می شود.

در این صورت، معمولا دندانپزشکان استفاده از روکش های تک واحدی را برای فرد بیمار تجویز می کنند. البته در برخی موارد نیز برای زیبایی دندان ها از روکش های ثابت تک واحدی استفاده می شود.

  • بریج دندان: معمولا افرادی که تعداد زیادی از دندان های خود را از دست داده اند، از این نوع پروتزهای ثابت استفاده می کنند. در این صورت، دندانی که در جلوی دندان های از دست رفته قرار دارد و دندانی که در عقب این دندان ها قرار دارد، تراش داده می شوند و یک پل بین (بریج) بین این دندان های پایه زده می شود تا ناحیه خالی از دندان مجددا پر شود.
  1. پروتز دندان متحرک

در برخی موارد، به منظورجایگزین کردن دندان های از دست رفته، امکان استفاده از پروتزهای دندانی ثابت وجود ندارد. در این صورت، فرد باید از انواع پروتز دندانی متحرک استفاده کنند. پروتزهای دندانی متحرک به سادگی در داخل دهان گذاشته شده و برداشته می شوند، به همین علت، استفاده از آنها بسیار ساده است.

انواع پروتزهای دندانی متحرک عبارتند از:

  • پارسیل:

پارسیل ها از انواع پروتزهای دندانی متحرک هستند که خود انواع مختلفی دارند:

پروتز های پارسیل فلیپر یا تمام آکریل: این نوع از پروتزهای متحرک پارسیل به عنوان یک درمان موقتی استفاده می شود.

پروتزهای پارسیل کرم کبالت: افرادی که تعداد زیادی از دندان های خود را از دست داده اند و در عقب دهانشان دندانی جهت پایه برای پروتز ثابت وجود ندارد، از این روش پروتز دندانی استفاده می کنند. همچنین افرادی که تمایل ندارند از پروتزهای ثابت دندانی استفاده کنند، می توانند از پروتزهای کرم کبالت استفاده کنند.

پروتزهای پارسیل فلکسیت (felexite):

پروتزهای دندانی که دارای ترکیب آکریل (لثه پروتز) و آلیاژ فلزی هستند. معمولا گیره های فلزی داشته و ظاهری ناخوشایند ایجاد می کنند. بخش فلزی پروتزهای پارسیل فلکسیت به رنگ دندان است و این نوع از پروتزها مشکل ظاهر ناخوشایند گیره های فلزی را حل کرده اند.

  • پروتز کامل دندان:

پروتز کامل دندان یا یک دست دندان کامل که از انواع پروتزهای متحرک دندانی هستند، برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که تمام دندان های خود را از دست داده اند. پروتز کامل دندان همان دندان مصنوعی است که دارای نوع معمولی و لثه نرم است.

با اختراع ایمپلنت های دندان، امروزه، استفاده از انواع پروتز متحرک دندانی کمتر شده است اما هنوز هم برخی افراد از این نوع روش درمانی به عنوان یک درمان کم هزینه بی دندانی استفاده می کنند.

  • پروتز دندان اوردنچر (over denture):

اوردنچر نوعی پروتز دندانی متحرک است که همانند پروتز کامل دندان می باشد اما استفاده از آن راحت تر است. این نوع پروتز متحرک روی دو پایه دندانی یا چند پایه ایمپلنت قرار می گیرد.

طول عمر پروتز دندان

مدت ماندگاری و دوام پروتز دندان در ابتدای استفاده از پروتز، وجود آن کمی اذیت کننده است و عادت کردن به پروتز دندان کمی طول می کشد. همچنین ممکن است به دلیل التهابات بافتی داخل دهان، پروتزهای دندانی در جای مناسبشان ثابت نشوند. در این صورت فرد بیمار باید به دندانپزشک متخصص خود مراجعه کرده و در صورت لزوم پروتز دندان تنظیم می شود.

نکته ای که در این جا اهمیت دارد این است که، به منظور طولانی شدن مدت دوام پروتز های دندانی، رعایت بهداشت دهان و دندان به طور صحیح و منظم الزامی است. مراقبت ازپروتز های دندانیبدیهی است که پروتز دندان به خصوص پروتز های متحرک، نیاز به مراقبت دارند. در ادامه، یک سری نکات معرفی شده اند که با رعایت آنها می توانید از پروتزهای دندانی خود مراقبت کنید.

این نکات عبارتند از:

  • پروتزهای دندانی متحرک را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.
  • توصیه می شود در روزهای اولیه استفاده ، در زمان خواب آنها را از دهان خارج نکنید تا در جای مناسبشان ثابت شوند.
  • در هنگام تمیز کردن پروتزها مراقب باشید تا از جای خود خارج نشوند.
  • مسواک های مخصوصی وجود دارند که می توانید سطح خارجی پروتز دندان را با استفاده از آنها تمیز کنید.
  • توصیه می شود دهان، لثه و مخاط داخلی دهان را با استفاده از یک مسواک بسیار نرم تمیز کنید.
  • برای استفاده بهتر از پروتزهای دندانی، می توانید آنها را حداقل هفته ای یک بار داخل محلول ضدعفونی کننده، به مدت 8 ساعت قرار دهید. زمانی که از پروتز دندان استفاده نمی کنید، آنها را داخل یک ظرف آب نمک قرار دهید.
  • همچنین می توانید پروتز دندان را داخل یک محلول تمیز کننده قرار داده و بعد از مدت زمانی آن را خارج کرده و شستشو دهید.
  • بلافاصله بعد از خوردن غذاهای رنگی پروتز دندانی خود را تمیز کنید.
  • درصورتی که پروتز دندانی دچار تغییر رنگ شد می توانید آن را به مدت 8 ساعت داخل ظرف محتوای آب و یک قاشق سفید کننده خانگی قرار دهید.

نتیجه گیری

درنهایت، توجه داشته باشید در صورتی که پروتز دندان را در محلول های شستشو قرار می دهید، پس از خارج کردن آن از محلول به دقت پروتز دندانی را با آب شستشو دهید. عوارض پروتز دندان معمولا پروتز دندان هیچ عارضه خاصی ندارند اما برخی افراد با استفاده از پروتزهای دندانی دچار واکنش های داخل دهانی می شوند. اما تعداد این افراد بسیار محدود است و هیچ نگرانی ای در رابطه با استفاده از پروتز وجود ندارد.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( پروتزهای دندانی ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.