02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

بریج دندان یا پل دندانی چیست؟

بریج دندان یا پل دندانی چیست؟

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

بریج دندان یا پل دندانی چیست؟

اگر دندانهای شما از جمله دندانهای جلویی از دست رفته است ، بریج دندان می تواند به بازگرداندن ظاهر و عملکرد دندانهای شما کمک کند. اما بریج دندان یا پل دندانی چیست؟

بریج ، شکاف را در جایی که دندان از دست رفته از بین می برد و جای خالی آن را پر می کند. قبل از انجام این کار با یک متخصص دندانپزشکی صحبت کنید تا بفهمید آیا بریج برای شما مناسب است یا خیر.

بریج یا همان پل دندانی

اگر یک یا چند دندان از دست رفته دارید ، یک پل دندانی می تواند شکاف را با یک یا چند دندان مصنوعی ( کاذب ) پر کند. بریج به طور معمول از تاج های هر دو طرف دندان از دست رفته یا دندان های پشتیبانی کننده پونت ( دندان کاذب ) ساخته می شود و در جای خود با چسب وصل می شود.

چه کسی به بریج دندان نیاز دارد؟

اگر یک یا چند دندان از دست رفته دارید ، پل های دندان کمک می کنند به راحتی این مشکل را برطرف کنید. شایع ترین دلایل از دست دادن دندان ها ، پوسیدگی ، بیماری لثه و آسیب دیدگی است.

همچنین بیماری مادرزادی نیز می تواند یکی از دلایل از دست رفتن دندان ها در بزرگسالی باشد. برای تهیه یک پل دندانی ، شما به دندان های سالم در دو طرف دندان های از دست رفته نیاز دارید.

چرا به بریج دندان نیاز دارم؟

به این دلیل که دندان ها در کنار یکدیگر قرار دارند ، اگر یک از آن ها از بین برود ، دندانهای اطراف تمایل دارند که به فضای خالی کشیده شوند و به مرور فضای خالی را پر یا کوچک تر از حالت اول کنند. این عمل می تواند باعث شود که:

  • مشکل گزیدگی داشته باشید.
  • مشکل جویدن داشته باشید
  • درد روی دندان ها و فک
  • از دست رفتن اعتماد به نفس مخصوصا به دلیل نبود دندان جلو

انواع بریج دندانی

انواع بریج چهار نوع می باشند که شامل :

  • ثابت : این نوع متداول ترین و معروف ترین آن ها است. دارای دو یا چند تاج و دو دندان است که همه به هم متصل هستند. تاج ها پل را در جای خود نگه می دارند و جای خالی را پر می کنند. جنس آن ها از فلز یا سرامیک ساخته شده اند.
  • Cantilever Bridge : در این نوع بریج ، pontic فقط به یک دندان متصل می شود. این گاهی اوقات می تواند گزینه ای برای افرادی باشد که فقط در یک طرف شکاف دندان دارند و طرف دیگر خالی است.
  • بریج دندانپزشکی مریلند (پل اتصال به رزین) : اگر دندانهای جلویی خود را از دست ندهید ممکن است این نوع بریج را داشته باشید. این ساخته شده از چینی است که با دندانهای فلزی یا سرامیکی ذوب شده و توسط دو دندان کناری پشتیبانی می شود. تاج های موجود در هر طرف بریج به دندان های شما متصل می شوند.
  • ایمپلنت : شبیه “نوع ثابت” است ، اما به جای اینکه در جای دندان چسب شود ، توسط ایمپلنت در جای خود نگه داشته می شود.

جایگزین بریج دندانی چیست؟

برخی از افراد پروتز دندان را انتخاب می کنند که متحرک هستند و می توان آنها را از دهان بیرون آورد و تمیز کرد. نمی توان حتما از این گزینه استفاده کرد چون ممکن است دندانپزشک تشخیص دهد که از کاشت دندان استفاده شود. یک ایمپلنت با جراحی در فک شما قرار می گیرد. دندانپزشک می تواند به شما کمک کند تا بفهمید بهترین گزینه برای شما چیست.

خطرات و عوارض بریج

اگر از بریج خود به درستی مراقبت کنید ، می تواند سالها بدون هیچ عارضه ای دوام داشته باشد. در صورت خراب شدن دندانهای اطراف و یا از بین رفتن چسب و درآمدن ممکن است بریج شل شود و یا به طور کلی از دندان های شما جدا شود. اگر این اتفاق افتاد اصلا نگران نباشید چون با مراجعه به دندانپزشک می توانید دوباره آن ها را وصل کنید و سالم هستند.

طول  عمر بریج های دندانی

بریج های دندانپزشکی می توانند حداقل پنج تا هفت سال دوام داشته باشند. با رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیزکاری های منظم حرفه ای ، بریج ها ممکن است بیش از 10 سال نیز دوام داشته باشند.

غذا خوردن و صحبت کردن بعد از وصل کردن بریج

مردم اغلب می ترسند که بعد از وصل کردن بریج مشکلی در موقع غذاخوردن پیدا کنند ، اما این موضوع کاملا برعکس است و جایگزین کردن دندانهای از دست رفته باعث سهولت در خوردن می شود. در اوایل ممکن است ترجیح دهید غذاهای نرم را که به قطعات کوچک تقسیم شده اند بخورید تا زمانی که به بریج ها عادت کنید.

همچنین اگر دندانهای جلویی خود را از دست می دهید صحبت کردن با وضوح برای شما سخت می شود. با درمان از طریق بریج دندانی ، دندانهای جلویی در جای مناسب قرار می گیرند و گفتار را بهبود می بخشد.

چگونگی نگهداری از بریج دندانی

موفقیت بریج دندان به سلامت و مقاومت دندان های باقیمانده بستگی دارد. برای مراقبت مناسب از دندان و لثه بعد از وصل کردن بریج ، باید:

  • روزی دو بار مسواک بزنید و روزانه نخ دندان بکشید.
  • مرتباً نظافت حرفه ای انجام دهید ( با مراجعه منظم به دندانپزشک می توان مشکلات در مراحل اولیه را تشخیص داد ).
  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

هزینه بریج دندان چقدر است؟

هزینه بریج دندان متفاوت است. به نوع ، جنس و تعداد آن بستگی دارد که شامل چند پل می شود.

نتیجه گیری

از دست دادن دندان می تواند بر نحوه غذا خوردن ، صحبت و لبخند تأثیر بگذارد. بریج دندانی می تواند ظاهر و عملکرد دهان و دندان ها را شبیه به روز اول کند. بریج های دندانی که شکاف ناشی از از دست دادن دندان ها را پر می کنند ، می توانند سالها دوام داشته باشند.  بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید و برای تمیز کردن و معاینه به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( بریج دندان یا پل دندانی چیست؟ ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.