02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

بریس سرامیکی ، معایب و مزایای آن

بریس سرامیکی ، معایب و مزایای آن

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

بریس سرامیکی ، معایب و مزایای آن

بریس های سرامیکی شبیه بریس های فلزی هستند ، اما در آنها از براکت های شفاف یا به رنگ دندان استفاده می شود و از براکت ها و سیم های نقره ای یا متالیک استفاده نمی کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با بریس سرامیکی ، معایب و مزایای آن بیشتر آشنا شوید.

بسیاری از افراد بریس های سرامیکی را انتخاب می کنند زیرا دندان ها کمتر نسبت به بریس های فلزی آسیب می بینند. اگر می خواهید بریس ها کمتر دیده شوند این نوع یکی از بهترین انتخاب هایی است که می توانید آن را انجام دهید.

معایب و مزایای بریس های سرامیکی

در اینجا خلاصه ای از مزایا و معایب بریس های سرامیکی در مقایسه با بریس های فلزی آورده شده است. جوانب مثبت و منفی بریس های سرامیکی شامل موارد زیر است:

مزایا

  • کمتر از بریس های فلزی دیده می شوند.
  • مواد سرامیکی به کار رفته در این بریس ها می تواند شفاف یا به رنگ دندان باشد.
  • دندانها را سریعتر از بریس های فلزی حرکت می دهند (Invisalign).
  • بریس های سرامیکی حدود 18 تا 36 ماه طول می کشد تا دندان های شما را صاف کنند و به نتیجه دلخواه برسید.
  • شما می توانید بریس های سرامیکی را در رنگ موردنظر خود انتخاب کنید ( بریس های سرامیکی تقریباً در هر رنگ موجود هستند).
  • آنها در تصویربرداری تداخلی ایجاد نمی کنند. بریس های فلزی می توانند سیگنال ها را در آزمایشات تصویربرداری مختل کنند.

معایب

  • بریس های سرامیکی از بریس های فلزی گران ترند.
  • ممکن است باعث حساسیت لثه شوند.
  • براکت های سرامیکی بزرگتر از براکت های فلزی هستند.
  • اگر مسواک به مینا و خط لثه نرسد ، این موضوع می تواند تمیز کردن براکت ها را دشوارتر کند و منجر به تورم لثه یا عقب رفتن لثه شود.
  • دوام آنها کمی کمتر از نوع فلزی است ( بریس های سرامیکی بیش از دو برابر احتمال شکستگی شان بیشتر است.
  • بریس های سرامیکی دندانها را کندتر از بریس فلزی حرکت می دهند.
  • ممکن است لکه دار شوند. اتصالات الاستیکی که سیم را به براکت ها فصل کرده اند می توانند به راحتی لکه دار شوند و تا جایگزین شدن لکه دار بمانند.

بریس های سرامیکی برای چه کسانی مناسب تر هستند؟

برای بزرگسالانی که رشد دندان و فک آنها متوقف شده است بسیار مناسب می باشد و توصیه می شود. اگر می خواهید بریس های شما ظریف باشد ، بریس های سرامیکی انتخاب خوبی هستند ، از آنجا که آنها معمولا به رنگ دندان و یا سفید هستند ، کمتر قابل دیدن هستند.

برای شاغلین و دانشجویان که بیشتر در اجتماع هستند و با افراد بیشتری معاشرت دارند و نمی خواهند توجه آنها را جلب کنند ، بریس سرامیکی برای صاف کردن دندان ها ایده آل تر است.

طول درمان بریس های سرامیکی و فلزی

بریس های سرامیکی برای صاف کردن دندان ها حدود یک سال و نیم تا سه سال طول می کشد ، در حالی که برای بریس های فلزی کمتر از یک سال تا سه سال طول می کشد.

بریس های سرامیکی از دوام بالایی برخوردار نیستند ، بنابراین با حرکت و جابه جا شدن دندان ها باید براکت ها بیشتر تعویض شوند تا تحت فشار خرد نشوند. این منجر به کند شدن زمان تنظیم می شود.

ماندگاری بریس ها چقدر است؟

بریس های سرامیکی از دوام بسیار کمتری نسبت به بریس های فلزی برخوردار هستند ، به این دلیل که فلز از سرامیک محکم تر است. طی یک مطالعه نشان داده شده که احتمال شکستن بریس های سرامیکی  دو برابر بریس های فلزی است ، حتی در اثر تماس طبیعی یا گاز گرفتن و فشار.

اگر ورزش های تماسی بازی می کنید یا درگیر فعالیت های فوق برنامه ای هستید که به حرکات دهان زیادی نیاز دارید ( مثل : آواز خواندن ، مناظره یا سخنرانی عمومی ) ممکن است بخواهید بریس های فلزی را انتخاب کنید به دلیل دوام بیشتری که دارند ، چون به راحتی خراب نمی شوند و ترک یا شکستگی در آنها صورت نمی گیرد.

آیا بریس های سرامیکی لکه دار می شوند؟

براکت های سرامیکی به راحتی لک نمی شوند ، اما اتصالات الاستیک استفاده شده برای نگه داشتن آنها روی سیم می توانند لکه دار شوند. در اینجا چند نکته برای جلوگیری از لکه دار شدن براکت های سرامیکی آورده شده است:

  • بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. این کمک می کند باقیمانده مواد غذایی که ممکن است باعث ایجاد لکه شود ، از بین برود.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که لکه یا تغییر رنگ ایجاد می کنند خودداری کنید ( مثل : گوجه فرنگی ، شراب ، قهوه ، چای ، نوشابه ، یا چاشنی هایی مانند سس گوجه فرنگی و خردل به دلیل لکه دار کردن بندهای براکت و دندان )
  • سیگار کشیدن می تواند لکه های مایل به زرد بر روی دندان ها و تمام اجزای بریس های شما ایجاد کند.
  • از خمیر دندانهای سفیدکننده استفاده نکنید. سفید کننده ها می توانند باعث سفیدتر شدن سطح دندان در معرض دندان شما شوند.
  • مرتباً به ارتودنتیست خود مراجعه کنید. متخصص ارتودنسی شما می تواند در صورت لزوم براکت های سرامیکی لکه شده شما را جایگزین کند.

نتیجه گیری

اگر بخواهید بریس ها کمتر دندان را در معرض فشار قرار دهند ، بریس های سرامیکی یک انتخاب عالی هستند. اما دوام کمتری دارند و ممکن است زمان بیشتری برای اصلاح و درمان نیش شما طول بکشد. همچنین می توانند گران تر باشند و به راحتی لک شوند.

قبل از انتخاب بریس فلزی یا سرامیکی با دندانپزشک یا ارتودنتیست خود صحبت کنید ، متخصص بهترین گزینه برای درمان را به شما پیشنهاد می دهد.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( بریس سرامیکی ، معایب و مزایای آن ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.