02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

ترمیم یا فیلینگ دندان

ترمیم یا فیلینگ دندان

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

ترمیم یا فیلینگ دندان چیست؟

پر کردن دندان نوعی درمان ترمیمی دندانپزشکی است که برای ترمیم حداقل شکستگی دندان، پوسیدگی دندان یا سطوح آسیب دیده دندان استفاده می شود. مواد پرکننده شامل کامپوزیت، پرسلن و آمالگام نقره است. از دست دادن مینای دندان جزء شایع ترین پوسیدگی دندان است و ممکن است منجر به حساسیت دندان شود.

در بسیاری از موارد، حساسیت به وجود آمده نسبت به از دست دادن مینای دندان به طور قابل توجهی بهبود یافته یا به طور کامل از بین می رود، البته در صورتیکه از یک ماده پر کننده مناسب دندان قرار داده شود. اما در برخی موارد، بسته به میزان پوسیدگی یا آسیب دندان، دندان آسیب دیده ممکن است به روش های جایگزینی نیاز داشته باشد.

روش های جایگزین کردن دندان

روش هایی برای جایگزین کردن دندان هایی که شدت آسیب و پوسیدگی آن ها زیاد شده و هیچ راه نجاتی برای آن ها جز کشیدن نیست وجود دارد، از جمله:

  • تاج دندان: دندان هایی که نیاز به ترمیم بیشتری نسبت به پر کردن دارند، ممکن است به روش خاصی مثل: تاج دندان نیاز داشته باشند.
  • ایمپلنت های دندانی و بریج های دندان: آسیب جبران ناپذیر دندان که نیاز به کشیدن دندان دارد ممکن است برای جایگزینی به ایمپلنت یا بریج نیاز داشته باشد.
  • کانال های ریشه: دندان های پوسیده، آبسه یا آسیب عصبی ممکن است برای درمان نیاز به عمل ریشه داشته باشند.(شاید همراه با درمان آنتی بیوتیکی)

انواع مختلف ترمیم دندان

اگر دندان های کج، فرسوده، تغییر رنگ یافته، آسیب دیده یا ناسالم دارید، دندانپزشک ممکن است ترمیم یا فیلینگ دندان را توصیه کند. چندین نوع مختلف ترمیم دندان وجود دارد که می توانید در نظر بگیرید. ترمیم دندان می تواند عملکرد طبیعی دندان های شما را بازیابی کند، به علاوه از آسیب های بیشتر ناشی از پوسیدگی جلوگیری می کند.

این روش ها همچنین می توانند ظاهر دندان ها را بازیابی و زیبایی دندان ها را برگردانند. در بسیاری از موارد، یک روش ترمیم دندان ممکن است عملکرد و ظاهر دندان را همزمان بازگرداند.

روش های دیگر ترمیم دندان

چندین روش وجود دارد که می تواند ظاهر و عملکرد دندان ها را بازیابی کند. نوع روش ترمیم مورد نیاز شما با توجه به نوع و آسیب دندان تعیین می شود.

روشهای معمول ترمیم دندان عبارتند از:

پرکردن دندان

از پرکننده ها برای پر کردن یک حفره، ناشی از پوسیدگی دندان استفاده می شود. این رایج ترین نوع ترمیم دندان است. پر کردن در مطب دندانپزشکی انجام می شودT نیازی به مراقبت ندارد و می توانید بعد از درمان به خانه بروید. دندانپزشک شما پوسیدگی دندان را تمیز کرده و حفره را پر می کند. چندین ماده مختلف ممکن است در پر کردن دندان استفاده شود، از جمله آمالگام نقره یا رزین کامپوزیت.

اگر دندان در جلوی دهان شما قرار دارد و هنگام صحبت یا لبخند زدن قابل مشاهده است، دندانپزشک شما ممکن است استفاده از مواد رنگ دندان را برای پر کردن توصیه کند. گزینه ها عبارتند از:

  • رزین های کامپوزیت (پر کردن سفید): اینها مواد جدیدی هستند که برای پرکردن دندان استفاده می شوند و به دلایل متعدد نسبت به پرکردن آمالگام ترجیح داده می شوند. رنگ آنها شبیه دندان است و مانند پر کننده های فلزی منبسط و منقبض نمی شوند و به دندان آسیب نمی رسانند. با این حال، آنها به اندازه پرکننده های فلزی قوی و بادوام هستند.
  • یونومر شیشه ای: این ماده بیشتر شبیه یک درزگیر عمل می کند تا رزین های کامپوزیتی و رنگ آن مات است.
  • یونومر شیشه ای اصلاح شده با رزین: این شبیه یونومر شیشه ای است، اما دارای رنگ مینای دندان است و برای مطابقت بهتر با دندان ها است، برای ماندگاری بیشتر ساخته شده است.

نکته: قبل از انجام دادن هرکدام از این روش ها باید با دندانپزشک خود مشورت کنید، تا مشخص شود کدام نوع پر کننده برای دندان های شما مناسب است.

تاج ها

روکش دندان شبیه به نوعی کلاه است که روی کل دندان قرار می گیرد. تاج دندان برای محافظت از موارد زیر استفاده می شود:

  • دندان هایی با حفره های بسیار بزرگ برای پر کردن دندان
  • دندان های ترک خورده
  • دندان های فرسوده
  • دندان آسیب پذیر بعد از کانال ریشه
    آنها همچنین برای بریج که جایگزین دندان های از دست رفته است نیز استفاده می شوند.

تاج ها توسط دندانپزشک یا متخصص دندانپزشکی که به عنوان متخصص پروتز شناخته می شوند قالب گیری و بعد از آماده شدن در دهان قرار می گیرند. اگر به تاج احتیاج دارید، دندانپزشک شما می تواند آن را در مطب خود بسازد.

ایمپلنت

ایمپلنت در لثه قرار می گیرد و ریشه های مصنوعی هستند که دندان های جایگزین مانند تاج یا پل را در محل خود نگه می دارن،. دو نوع ایمپلنت وجود دارد:

  • اندوستئال: در این نوع، ریشه مصنوعی در استخوان فک قرار می گیرد.
  • زیر سطحی: ریشه مصنوعی روی یا بالای استخوان فک قرار می گیرد. این نوع ایمپلنت زمانی انجام می شود، که استخوان فک سالم نیست و برای نگه داشتن ایمپلنت اندوستئال در محل قرار گیری وجود نداشته باشد.

نکته: ایمپلنت های دندانی ظاهری شبیه به دندان های طبیعی دارند. آنها می توانند به بهبود نیش و گفتار کمک کنند. ایمپلنت قبل از تکمیل نیاز به چندین روش دارد. اگرچه تکمیل آنها ممکن است چند ماه طول بکشد، اما بعد از درمان کاملا شبیه به دندان های طبیعی هستند و ده ها سال عمر می کنند.

روش های مختلف ایمپلنت شامل:

  • بریجز (پروتز جزئی ثابت)
  • بریج ها دندان های کاذب (پونتیک) هستند، که برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شوند. آنها توسط تاج ها روی دندان های اطراف وصل می شوند (به عنوان تکیه گاه) ، هم ظاهر و هم عملکرد دهان شما را بهبود می بخشد.

بریج ها معمولاً از پرسلن ساخته می شوند، که رنگ آن ها کاملا طبیعی و مشابه دندان دارد.

پل های دندانی

پل دندانی را دندانپزشک ممکن است که به شما پیشنهاد دهد و از شما بخواهد که دندان های سالم در دو طرف آن را با تاج (به نام نگهدارنده) بپوشاند تا در محل خود محکم قرار بگیرد. در برخی موارد، ممکن است نیاز به ایمپلنت های دندانی در زیر دندان های جدید باشد.

چندین نوع پل وجود دارد، مانند:

  • سنتی
  • مریلند
  • کنسول
  • پشتیبانی ایمپلنت

تعداد دندان های از دست رفته و محل آنها نوع پل مورد نیاز شما را تعیین می کند. کیفیت دندان های تکیه گاه، که دندان های دو طرف بریج هستند نیز ممکن است یک عامل باشد.

نکته: ممکن است برای انجام پل برای دندان ها به چندین جلسه مراجعه به دندانپزشکی لازم باشد.

دندانپزشک عمومی یا دندانپزشک متخصص برای ترمیم یا درمان دندان های از دست رفته یا آسیب دیده تخصص دارد، می تواند عمل بریج را انجام دهد.

نتیجه گیری

با مراجعه منظم و 6 ماه یکبار به دندانپزشک از مشکلات دندانی جلوتر باشید و قبل از خراب شدن آن ها را درمان کنید. دندان هایی که دچار درد می شوند باید سریعا توسط دندانپزشک معاینه شوند. هرگونه علائم عفونت مانند ترشح یا تورم نیز نیاز به مراقبت و استفاده آنتی بیوتیک دارد.

اگر دندان های شما دچار ترک خوردگی، تغییر رنگ، ترک خوردگی یا از دست رفتن شده است، با دندانپزشک در مورد روش های ترمیم و درمان صحبت کنید تا به شما در جلوگیری از آسیب به دندان کمک کند. روش های ترمیم دندان را می توان به دلایل زیبایی یا بهداشتی انجام داد. بسته به نیاز دندانپزشکی، انواع مختلفی وجود دارد که می توانید در نظر بگیرید.

روش های زیادی برای ترمیم یا همان فیلینگ دندان ها وجود دارند، که دندانپزشکان بهترین پیشنهاد درمان را به شما می دهند.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( ترمیم یا فیلینگ دندان ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.