02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

درمان ریشه دندان چیست؟

 درمان ریشه دندان یا همان “کانال ریشه” یک درمان نیست ، بلکه بخشی از دندان است. این قسمت توخالی دندان است که شامل بافت عصبی ، رگهای خونی و سلولهای دیگر است که به آن پالپ نیز می گویند.

یک دندان از تاج و ریشه تشکیل شده است. تاج عمدتا در بالای لثه قرار دارد ، در حالی که ریشه در زیر آن قرار دارد. ریشه ها دندان را به استخوان فک متصل می کنند. پالپ دندان را تغذیه و رطوبت مواد اطراف را تأمین می کند. اعصاب موجود در پالپ دمای گرم و سرد را به عنوان درد احساس می کنند.

نام روش دندانپزشکی که معمولاً به عنوان “کانال ریشه” نامیده می شود در واقع درمان ریشه است که به معنی “داخل دندان” است. با این حال ، اصطلاح “کانال ریشه” معمولاً برای صحبت در مورد روش درمان استفاده می شود.

مراحل درمان ریشه

درمان ریشه در سه مرحله انجام می شود و انجام آن بین یک تا سه جلسه طول می کشد.

1. تمیز کردن کانال ریشه

ابتدا دندانپزشک همه آنچه را که در داخل کانال ریشه قرار دارد خارج می کند و از بین می برد.

بیمار تحت بی حسی موضعی قرار می گیرد و دندانپزشک یک سوراخ دسترسی کوچک روی سطح دندان ایجاد می کند و بافت پالپ بیمار و عصب را از بین می برد.

2. پر کردن کانال ریشه

در مرحله بعدی ، دندانپزشک با استفاده از وسایل دندانپزشکی مورد نظر و محلول ها ، ناحیه توخالی را تمیز و ضد عفونی می کند. سپس ، دندان با ماده پرکننده پر می شود.

بعد از درمان ریشه دندان ، دندان عصب ندارد و بیمار دیگر دردی را در آن دندان احساس نخواهد کرد زیرا بافت عصبی برداشته شده و عفونت برطرف می شود.

3. افزودن تاج یا پر کردن

بعد از درمان ریشه ، دندان شکننده تر از قبل خواهد بود. بنابراین از یک تاج ( روکش ) یا پر کننده برای محافظت از دندان استفاده می شود.

تا زمانی که تاج یا ماده پرکننده کامل نشود ، بیمار نباید با آن دندان چیزی را بجوید یا گاز بگیرد. هنگامی که روکش وصل شد یا پر شدن انجام شد ، فرد می تواند مانند قبل از دندان استفاده کند.

درمان ریشه اغلب فقط با یک قرار ملاقات به پاایان می رسد ، اما اگر کانال های منحنی ، چند کانال یا عفونت زیاد وجود داشته باشد ، این می تواند به یک یا دو قرار ملاقات به طول بیانجامد.

آیا درمان ریشه دردناک است؟

یکی از ترس های بزرگ در مورد این نوع درمان دردناک بودن آن است ، اما درمانی که توسط جراح دندانپزشکی آموزش دیده انجام می شود باید نسبتاً بدون درد باشد شما می توانید با مراجعه به کلینیک درمانگاه شبانه روزی حکیم درمان ریشه و دیگر درمان های دندان را به سادگی و بدون درد انجام دهید.

گاهی دردی که احساس می شود ناشی از عفونت است و ربطی به درمان ندارد ، چون معمولا درمان درد ایجاد نمی کند و به تسکین دادن درد کمک نیز می کند.

جراح دندان با بی حسی موضعی دندان و ناحیه اطراف آن را بی حس میکند تا شما دردی احساس نکنید.

حساسیت های بعد از درمان ریشه

پس از درمان ، برخی از حساسیت ها طبیعی است. اما این مورد موقتی است و از بین می رود. دندانپزشک ممکن است برای تسکین درد و یا جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند ، اما اگر تجویز نکرد بدون نسخه نیز می توانید از داروهای مسکن استفاده کنید.

چه کسی به درمان ریشه نیاز دارد؟

اگر پالپ آسیب ببیند ، نمی تواند خود را ترمیم کند و بافت از بین می رود. اگر یک حفره عمیق ، یک دندان ترک خورده یا یک پرشدگی شل وجود داشته باشد ، باکتری ها می توانند وارد پالپ شوند.

باکتری ها در نهایت آن را از بین می برند و اگر باکتری از منافذ ریشه نفوذ کند ، می تواند باعث ایجاد عفونت در استخوان شود. عفونت باعث ضعیف شدن استخوان و تجزیه آن می شود و رباط های اطراف دندان متورم می شوند که باعث شل شدن دندان است.

آسیب پالپ باعث حساس شدن دندان به دمای بالا و پایین می شود. هنگام جویدن ممکن است درد وجود داشته باشد و بعضی از افراد درد مستمر و تپنده ای دارند که اگر درمان نشود ، عفونت گسترش می یابد.

برخی از بیماران کشیدن را انتخاب می کنند ، به خصوص اگر درد زیادی داشته باشند و یا در صورتیکه دندان قابل ترمیم نباشد ، به عنوان مثال ، پوسیدگی زیاد ، ضربه یا از دست دادن استخوان به دلیل بیماری پریودنتال یا لثه وجود دارد. درمان ریشه دندان معمولاً باعث نجات دندان و از بین بردن درد می شود.

گزینه جایگزین درمان ریشه

برای درمان ریشه گزینه جایگزینی وجود ندارد ، اما اگر دندان نجات پیدا نکند ، بهترین گزینه بعدی کاشت و ایملنت است.

با این حال اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم و جدی بگیریم بهتر است ، زیرا هیچ چیز به اندازه یک دندان طبیعی مناسب نیست.

هزینه درمان ریشه

هزینه های درمان ریشه دندان ، به خصوص درمان ریشه به طور گسترده ای متفاوت است ، اما درمان کانال ریشه نسبتاً مقرون به صرفه تر از دیگر روش ها است.

چون اگر دندان را بکشید و بخواهید از روش کاشت یا بریج برای جایگزینی استفاده کنید هزینه بیشتری دارد.

عوارض درمان کانال دندان

درمان ریشه دندان نیز مانند هر روش دیگر ، ممکن است با عوارضی روبه رو شود.

به طور مثال :

  • گاهی دندانپزشک فقط سه کانال ریشه در دندان پیدا می کند که چهار کانال دارد. اگر یک کانال درمان نشود ، ممکن است عفونت ادامه یابد و به استخوان گسترش یابد.
  • دندانپزشک همچنین باید مطمئن شود که مواد پر کننده به اندازه کافی به داخل کانال می رود تا پر شود. اگر کانال ریشه به خوبی بسته نشده باشد ، عفونت می تواند دوباره برگردد.
  • در حین درمان ، ممکن است ریشه دندان ترک بخورد ، یا دستگاه ها می توانند در کانال بشکنند یا کانال را سوراخ کنند. این امر باعث می شود که پر کردن دندان به طور موثر مشکل شود.
  • در صورت بروز عوارض ، یک متخصص می تواند مشکل را اصلاح کرده و کانال ریشه را کاملا درمان کند.

برای جلوگیری از عوارض ، بیماران باید همیشه دستورالعمل های دندانپزشک را دنبال کنند. در صورت نیاز به آنتی بیوتیک ، مهم است که نسخه تجویز شده توسط پزشک را حتما استفاده کنند. پس از پایان درمان ریشه ، ضروری است که ترمیم دائمی مانند تاج انجام شود.

نتیجه گیری

برای جلوگیری از عفونت ، پوسیدگی دندان و بیماری های لثه ، دندانپزشکان توصیه می کنند:

  • مسواک زدن آخرین چیز قبل از خواب و حداقل یک بار دیگر در روز انجام شود.
  • استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید
  • استفاده از مسواک مناسب و تعویض منظم آن
  • مراجعه به دندانپزشک و معاینات و نظافتهای منظم دندانپزشکی
  • استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها و جلوگیری از تجمع پلاک ها
  • تا حد امکان اجتناب از نوشیدنی های شیرین و غذاها و پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم
  • استعمال نکردن سیگار و دخانیات و نوشیدنی های الکلی

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( درمان ریشه دندان ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.