02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

دندانپزشکی در خواب یا سدیشن

دندانپزشکی در خواب یا سدیشن

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

دندانپزشکی در خواب یا سدیشن چیست؟

دندانپزشکی در خواب یا سدیشن به معنی داروی مسکن است، این روش برای بسیاری از مردم که از عمل دندانپزشکی می ترسند کاملا مناسب است. چون دیگر نگران دردی که ممکن است احساس کنند نمی شوند. دندانپزشکی در خواب می تواند به بیماران کمک کند تا در هنگام کار دندانپزشکی احساس آرامش بیشتری کنند، اما آیا این انتخاب مناسب همه می باشد یا خیر؟

برای آشنایی با دندانپزشکی در خواب یا سدیشن در ادامه با ما همراه باشید.

دندانپزشکی در خواب یا سدیشن

در این روش دندانپزشک قبل یا حین عمل دندانپزشکی دارویی را به بیمار تجویز می کند، که فقط یک نوع بیهوشی عمومی است و بیمار کاملاً بیهوش نمی شود.

رایج ترین انواع دندانپزشکی در خواب شامل موارد زیر است:

  • اکسید نیتروژن: گازی است که شما را در حین عمل آرام می کند و در عین حال به سرعت از بین می رود، بنابراین دندانپزشک ممکن است به شما اجازه دهد بعد از انجام کار دندانپزشکی شما را مرخص کند و به خانه بروید.
  • آرام بخش های خوراکی: آرام بخش های خوراکی مانند دیازپام نیز به آرامش بیماران در حین عمل دندانپزشکی کمک می کنند. معمولاً آنها را یک ساعت قبل از قرار ملاقات و مراجعه به مطب باید مصرف کنید. در این روش بیمار کاملاً بیدار است، اما مضطرب نیست و ممکن است کمی احساس خواب آلودگی کنید تا زمانی که تاثیر دارو از بین برود.
  • آرام بخش های داخل وریدی: آرام بخش های داخل وریدی یا IV می توانند شما را در مراحل مختلف هوشیاری قرار دهند. این حالت به عنوان بیهوشی عمومی نیز شناخته می شود و همانطور که در بالا ذکر شد، شما را در خواب عمیق قرار می دهد تا زمانی که تاثیر آن از بین برود. با این حال، سایر داروهای IV می توانند شما را در یک حالت خواب و بیدار قرار دهند، به این صورت که از محیط اطراف خود آگاهی کمتری دارید و ممکن است احساس خواب آلودگی کنید. همچنین پس از اتمام کار دندانپزشک چیز زیادی را به خاطر نیاورید.

آیا دندانپزشکی در خواب یا سدیشن عوارض دارد؟

برخی از بیماران تصور می کنند که بیهوشی عمومی بهترین راه حل می باشد، در حالی که عوارض جانبی بالاتری نسبت به سایر روش ها دارد، اگر دندانپزشک به شما روش دندانپزشکی در خواب یا سدیشن را پیشنهاد کرده است، احتمالاً منظور او بیهوشی عمومی است که باید ابتدا با دندانپزشک خود در این مورد صحبت کنید و هرگونه واکنش آلرژیک دارید به ویژه در مورد بیهوشی ذکر کنید.

علاوه بر روش سدیشن می توانید در مورد بی حسی موضعی نیز با دندانپزشک صحبت کنید. این روش دهان و منطقه مورد نظر از لثه را در حین عمل دندان بی حس می کند تا درد را احساس نکنید. دندانپزشکان معمولاً بی حسی موضعی را با یک سوزن کوتاه در چندین مکان در امتداد خط لثه تجویز می کنند. اگر از دندانپزشک نمی ترسید، بی حسی موضعی ممکن است تنها چیزی باشد که به آن نیاز دارید.

روش اعمال دندانپزشکی سدیشن

این فرایند بستگی به نوع آرامبخشی دارد که دندانپزشک تجویز می کند. به عنوان مثال: اگر از داروی آرامبخش خوراکی استفاده می کنید، دندانپزشک نسخه دارویی را برای شما می نویسد و دستورالعمل نحوه مصرف آن را به شما می گوید. تا زمانی که این دستورالعمل ها را دنبال کنید، از کاهش اضطراب و افزایش آرامش بهره مند خواهید شد. هنگامی که دارو شروع به تاثیر گذاشتن می کند، باید احساس خواب آلودگی کنید.

در مورد داروهای تجویزی اصلا لازم نیست از قبل آماده باشید. دندانپزشک آن را قبل، حین و بلافاصله بعد از عمل برای شما انجام می دهد. با این حال، اگر شما آرام بخش IV را انتخاب می کنید، از قبل برای تجویز آن آماده شوید.

به عنوان مثال: دندانپزشک شما ممکن است از شما بخواهد که چند ساعت قبل از کار دندانپزشکی چیزی نخورید. همچنین ممکن است لازم باشد یک روز قبل از مراجعه به دندانپزشک از مصرف برخی داروها خودداری کنید، زیرا داروهای تجویزی می توانند با داروهای آرام بخش تداخل ایجاد کنند.

چه کسانی به سدیشن احتیاج دارند؟

بیمارانی که دندانپزشکی در خواب یا سدیشن را انتخاب می کنند، دلایل متفاوتی برای علاقه خود دارند، از جمله این موارد:

  • ترس و هراس مربوط به اقدامات دندانپزشکی
  • تجربه بد در کار دندانپزشکی در گذشته
  • اعصاب حساس دهان
  • مقاومت در برابر بی حسی موضعی
  • اضطراب و دلهره بیش از حد

اگر در هر کدام از این موارد مشکل دارید، از دندانپزشک خود در مورد دندانپزشکی در خواب یا سدیشن سوال کنید. آرام بخش دندان می تواند به بیماران در انجام بسیاری از انواع کارهای دندانپزشکی مانند کانال ریشه، کشیدن دندان، کاشت دندان و موارد دیگر کمک کند. موارد اضطراب شدید ممکن است دلیل موثری برای آرام بخش در طی این روش ها باشد.

آیا دندانپزشکی در خواب یا سدیشن مناسب می باشد؟

قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از روش دندانپزشکی سدیشن، مطمئن شوید که این روش همان روشی است که می خواهید از آن استفاده کنید و پاسخ کلی به شما می دهد. به عنوان مثال، آیا از سوزن می ترسید؟ در این صورت، آرام بخش IV ممکن است بیشتر از خود دندانپزشکی باعث اضطراب شود. به طور مشابه، اگر نگران آسیب پذیری روی صندلی دندانپزشکی هستید، ممکن است بخواهید هوشیار بمانید و از بی حسی موضعی استفاده کنید.

با این حال، اگر درمان های دندانپزشکی را به دلیل ترس از درد یا هر دلیل دیگری دوست ندارید انجام دهید، دندانپزشکی سدیشن ممکن است بهترین راه حل را ارائه دهد. وقتی مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، خراب شدن یا شکستگی و سایر مشکلات را نادیده می گیرید، سلامت دهان و دندان خود را در معرض خطر قرار می دهید. علاوه بر این، ممکن است مشکل با گذشت زمان پیچیده تر شود.

7 دلیل برای استفاده از دندانپزشکی در خواب یا سدیشن

طبیعی است که قبل از انجام یک عمل پزشکی احساس ترس و دلهره داشته باشید، اما آیا به فکر کاهش استرس خود با دندانپزشکی در خواب هستید؟ در اینجا 7 دلیل اصلی استفاده از این روش برای شما آورده شده است:

     1. کنترل اضطراب:

بسیاری از افراد هنگام ویزیت دندانپزشکی دچار اضطراب می شوند. احساس استرس و ناراحتی می تواند آنها را از درمان دور کند و خطر عوارض را افزایش دهد.

     2. سرکوب درد:

درد یکی از نگرانی های اصلی در طول مراحل اصلی درمان دندان مانند: کانال ریشه، برداشتن دندان و نصب ایمپلنت دندانی دائمی است. اگر نگران این موضوع هستید، درخواست آرام بخش کنید. جراحی دندان و سایر فرایندهای مهم را نمی توان تنها با بی حسی موضعی مدیریت کرد.

     3. مدیریت تریگر:

کلینیک های دندانپزشکی محرک های زیادی دارند که می توانند احساسات ناخوشایندی را تحریک کنند. برای اکثر مردم دشوار است که به دلیل صداها، بوها و… در مطب دندانپزشک آرامش خود را حفظ کنند. به عنوان مثال: صدای مته گردان می تواند باعث ترس حتی یک بزرگسال شود. آرام بخش بسیار مهم است زیرا تأثیر محرک ها را در کلینیک دندانپزشکی به حداقل می رساند.

     4. القای فراموشی:

فراموشی در درمان دندانپزشکی مطلوب است، زیرا اکثر مردم به دلیل یک تجربه ناخوشایند، از دندانپزشکان می ترسند.

     5. کنترل رفلکس Gag:

اگر رفلکس دهان شما حساس است، ممکن است معاینه و عمل دندانپزشکی ناراحت کننده باشد. وقتی چیزی در دهان قرار می گیرد، میل غیرقابل انکار برای خفه شدن و پاشیدن را احساس خواهید کرد. این می تواند روش های ساده مانند برداشتن دندان را غیرقابل تحمل کند.

     6. روش های متعدد:

فردی که آسیب دندانی گسترده ای دارد ممکن است قبل از ترمیم کامل به چندین جلسه مراجعه نیاز داشته باشد. این را می توان نسبت داد به این دلیل که انجام بسیاری از اقدامات دندانپزشکی به طور همزمان می تواند برای بیمار ناراحت کننده باشد.

     7. کار دندانپزشکی سریعتر:

کار دندانپزشکی اغلب به دلیل تکان خوردن و بی حوصلگی بیماران بیشتر از آنچه باید طول می کشد. به طور معمول، ابزارهای ترسناکی که توسط دندانپزشکان استفاده می شود، مثل آمپول بی حسی موضعی که برای بی حسی به لثه تزریق می کنند، می تواند آزاردهنده باشد.

نتیجه گیری

اکثر مردم از دندانپزشکان فاصله می گیرند حتی زمانی که هیچ درد و کار دندانپزشکی ندارند. واکنش های عصبی می تواند باعث اتلاف وقت زیادی شود و یا کار درمان به صورت درست انجام نگیرد. دندانپزشکی در خواب نه تنها برای کنترل ترس و اضطراب در افراد در هر سنی مفید است، بلکه این روش همچنین برای افرادی که دارای اختلال هستند نیز می تواند روشی ارزشمند باشد.

به عنوان مثال: افراد مبتلا به اوتیسم و ​​مبتلایان به اختلالات حسی ممکن است درمان را غیرقابل تحمل بدانند. آرام بخش مراقبت های دندانی را برای این گروه آسیب پذیر تغییر داده است و این داروها باعث می شود افراد مبتلا احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( دندانپزشکی در خواب یا سدیشن ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.