02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

دیاستما یا فاصله بین دندانی

دیاستما یا فاصله بین دندانی چیست؟

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

دیاستما یا فاصله بین دندانی

دیاستما یا فاصله بین دندانی چیست؟ Diastema به شکاف یا فاصله بین دندان ها گفته می شود. این فضاها می توانند در هر جایی از دهان تشکیل شوند ، اما گاهی اوقات بین دو دندان فوقانی جلویی قابل مشاهده هستند. این وضعیت هم بزرگسالان و هم کودکان را درگیر می کند. در کودکان ، به محض رشد دندان های دائمی ، ممکن است شکاف به وجود آمده از بین برود.

برخی از فاصله ها کم و به سختی قابل مشاهده هستند ، در حالی که در بیشتر افراد شکاف ها بیشتر است و فاصله بین دندان ها کاملا مشخص می باشد و برای برخی از افراد مسئله زیبایی است. اگر از شکل ظاهری شکاف بین دندان هایتان خوشتان نمی آید ، روش هایی برای از بین بردن و کم کردن این فاصله وجود دارد.

علت به وجود آمدن دیاستما

نمی توان گفت یک دلیل قطعی دارد ، بلکه چندین عامل موثر برای ایجاد فاصله بین دندان ها وجود دارد. در برخی از افراد ، این وضعیت به اندازه دندان ها و اندازه استخوان فک مربوط می شود. شکاف بین دندانی هنگامی ایجاد شود که دندان های فرد برای استخوان فک بسیار کوچک باشند. در نتیجه فاصله دندانها از یکدیگر بسیار زیاد می شود.

برخی از علل شامل :

  • اندازه دندان ها و استخوان فک شما می تواند از طریق ژنتیک تعیین شود ، بنابراین می توان گفت که یک عامل به وجود آمدن دیاستما در خانواده ها ارثی است.
  • در صورت رشد بیش از حد بافت حاشیه خط لثه و دو دندان فوقانی جلویی ، ممکن است دچار دیاستما شوید. این رشد بیش از حد باعث جدا شدن دندان ها و در نتیجه ایجاد شکاف می شود.
  • برخی از عادات بد ممکن است باعث ایجاد فاصله بین دندان ها شود. کودکانی که انگشت شست خود را می مکند ممکن است شکافی بین دندانهای جلویی ایجاد شود زیرا مکیدن انگشت دندان های جلویی را تحت فشار قرار می دهد و باعث می شود آنها به جلو کشیده شوند.
  • در كودكان بزرگتر و بزرگسالان ، دیاستما می تواند از رفلكس های بلع نادرست ایجاد شود. به جای اینکه زبان هنگام بلعیدن در سقف دهان قرار گیرد ، ممکن است زبان به دندان های جلو فشار بیاورد. دندانپزشکان این عامل را رانش زبان می گویند. این ممکن است یک رفلکس بی ضرر به نظر برسد ، اما فشار زیاد بر روی دندانهای جلویی می تواند باعث جدا شدن شود.
  • فاصله بین دندانی همچنین می تواند از بیماری لثه ایجاد شود که نوعی عفونت است. در این حالت ، التهاب به لثه و بافت دندان آسیب می رساند. این موضوع می تواند منجر به از دست دادن دندان و ایجاد فاصله بین دندان ها شود. علائم بیماری لثه شامل لثه های قرمز و متورم ، از دست دادن استخوان ، لق شدن دندان و خونریزی لثه است.

درمان دیاستما

درمان دیاستما بسته به علت اصلی ممکن است لازم باشد یا نباشد. برای برخی از افراد ، فاصله بین دندانی چیزی بیش از یک مسئله زیبایی نیست و مشکلاتی مانند بیماری لثه ندارند.

  • درمان دیاستما با بریس

بریس ها یک روش درمانی معمولی و رایج برای درمان فاصله بین دندانها هستند. بریس ها سیم و براکت هایی هستند که دندان ها را تحت فشار قرار می دهند و به آرامی آنها را به هم می رسانند و این باعث می شود فاصله کمتر شود و یا اگر فاصله کم باشد کاملا از بین برود. بریس های نامرئی نیز ممکن است برخی موارد دیاستما را برطرف کنند.

  • درمان دیاستما با کامپوزیت

اگر بریس نمی خواهید ، با دندانپزشک خود در مورد روش های زیبایی برای پر کردن شکاف بین دندان های خود صحبت کنید. روکش یا باندینگ گزینه دیگری است که زمان بر نیست و فاصله را از بین می برد.

در این روش از کامپوزیت به رنگ دندان استفاده می شود که می تواند شکاف ها را پر کند یا روی دندان ها قرار گیرد تا ظاهر لبخند شما را بهبود بخشد. این روش برای رفع دندان ترک خورده یا شکسته شده نیز مفید است.

  • درمان دیاستما با جراحی

اگر لثه های بالای دو دندان فوقانی جلویی شما بیش از حد بزرگ شوند و باعث ایجاد شکاف شوند ، جراحی برای برداشتن بافت اضافی می تواند شکاف را اصلاح کند. برای بستن کامل شکاف های بزرگتر ممکن است به بریس نیاز داشته باشید.

اگر پزشک شما بیماری لثه تشخیص دهد ، باید قبل از اقدام به درمان ، برای جلوگیری از عفونت ، درمانی را برای متوقف کردن فاصله ایجاد کنید. درمان بیماری لثه متفاوت است ، اما ممکن است شامل پوسته ریزی و ریشه زایی ریشه برای از بین بردن پلاک سخت شده ( تارتار ) از بالا و پایین لثه باشد.

بیماری شدید لثه ممکن است نیاز به جراحی برای از بین بردن تارتار در اعماق لثه داشته باشد. جراحی همچنین می تواند بازسازی استخوان و بافت باشد.

جلوگیری از به وجود آمدن دیاستما

برای کسانی که به دنبال درمان دیاستما هستند ، بسیاری از روش ها می توانند شکاف را با موفقیت برطرف کنند علاوه بر این ، درمان های بیماری لثه می تواند سلامت استخوان را برگرداند و التهاب را متوقف کند.

برخی از فاصله ها قابل پیشگیری نیستند. اما روشهایی برای کاهش خطر ایجاد شکاف وجود دارد. این شامل کمک به کودکان در ترک عادت مکیدن شست ، رفلکس مناسب بلع و رعایت بهداشت دهان و دندان است. حتما مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید و سالانه دو بار برای تمیزکاری و معاینات دندانی به دندانپزشک مراجعه کنید.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( دیاستما یا فاصله بین دندانی چیست؟ ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.