02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

دیپ بایت چیست و چگونه درمان می شود؟

دیپ بایت چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

دیپ بایت چیست و چگونه درمان می شود؟

به طور معمول ، دندان های جلویی فک بالا باید حدود 2 تا 3 میلی متر از دندان های فک پایین را بپوشاند ، اما دیپ بایت چیست و چگونه درمان می شود؟ Deep bite به پوشش بیش از حد دندان های فک پایین توسط دندان های فک بالا گفته می شود و باعث می شود دندان های فک پایین کمتر از حد طبیعی مشخص شوند.

در بعضی موارد ، دندان های جلویی فک پایین ممکن است با دندان های فک بالا تماس پیدا کنند و آسیب ببینند. Deep Bite ممکن است از نقص در رشد فک یا رشد نامناسب یا بیش از حد دندان های قسمت جلو فک بالا نشات گرفته باشد و یا زمینه ای ارثی داشته باشد.

دیپ بایت عمیق یکی از مضرترین ناهنجاری ها است که سلامت دندان و فک را تهدید می کند. با گذشت زمان ممکن است منجر به سایش دندان شود و تا حد زیادی بر چهره افراد تأثیر بگذارد و از این رو زیبایی لبخند آنها به تدریج کاهش می یابد.

Deep Bite چگونه درمان می شود؟

دیپ بایت شایعترین نوع مال اکلوژن در کودکان و بزرگسالان است ، در صورت عدم درمان ، می تواند عوارض مختلف دندان ، فک و صورت را به همراه داشته باشد. دیپ بایت های عمیق بسته به شدت با انواع گزینه های مختلف ارتودنسی درمان می شوند.

Deep Bite چیست؟

دیپ بایت زمانی اتفاق می افتد که همپوشانی عمودی غیر طبیعی بین دندان های بالا و پایین وجود داشته باشد. دندان های بالا اگر از حالت طبیعی جلوتر باشند ( از 4 میلیمتر بیشتر ) به طور معمول بین 4 تا 10 میلی متر ، دیپ بایت است . در بعضی موارد ، ممکن است بایت آنقدر عمیق باشد که دندان های بالایی دندان های پایین را کاملا پنهان کنند.

معمولاً دندانهای پایین در هنگام غذاخوردن ، صحبت کردن و حتی تنفس به سقف دهان برخورد می کنند و راحت تأثیر می گذارند. همچنین بر روی شکل صورت فرد تأثیر گذار است و آن را کوتاه و گرد می کند.

چه عواملی می تواند باعث دیپ بایت شود؟

در بیشتر موارد ، یک بیماری ارثی است ، که می تواند شامل مواردی مانند فضای زیاد در ناحیه فک یا دندانهای بسیار بزرگ برای فک باشد. همچنین می تواند به دلیل تشکیل نادرست فک در طی رشد ، مکیدن شست و استفاده طولانی از بطری و استفاده از پستانک در کودکان ایجاد شود. مواردی مانند جویدن ناخن و جویدن مداد نیز می تواند در دیپ بایت عمیق موثر باشد.

چگونه می توان فهمید که دیپ بایت داریم؟

ویزیت های منظم دندانپزشکی ، از کودکی ، به دندانپزشک شما این امکان را می دهد تا دیپ بایت عمیق را زود تشخیص دهد و شما را برای درمان به متخصص ارتودنسی معرفی کند. دیپ بایت های عمیق می توانند علائمی را ایجاد کنند که حتی اگر به دندانپزشک مراجعه نکرده باشید ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند.

مثل : درد منظم فک ، سردرد ، دندان قروچه ، حساسیت دندان ، مشکلات جویدن و بلع و گفتار نامشخص می تواند نشانه های احتمالی دیپ بایت باشد. اگر هر یک از این مسائل را به طور منظم تجربه می کنید ، به دندانپزشک مراجعه کنید.

چرا دیپ بایت نیاز به درمان دارد؟

در حالی که دیپ بایت عمیق می تواند باعث همپوشانی یا نامرتب بودن دندان ها شود ، می تواند بر لبخند شما نیز تأثیر بگذارد. دیپ بایت عمیق فقط مسئله زیبایی نیست ، ناهماهنگی فک و دندان ها می تواند منجر به انواع عوارض سلامتی شود. سایش بیش از حد دندان ها روی هم و لثه ها می تواند منجر به از دست دادن دندان و بیماری لثه شود.

اگر دندان های پایین شما به سقف دهان برخورد می کنند ، این می تواند منجر به زخم شدن سقف دهان شما شود. عدم انطباق می تواند منجر به درد فک ، سردرد و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی ( TMD ) شود. جویدن و غذا خوردن ممکن است دشوار باشد و به تغذیه نامناسب کمک کند.  ممکن است در باز کردن یا بستن دهان کاملاً مشکل داشته باشید و نتوانید به راحتی و صریح صحبت کنید. دیپ بایت عمیق همچنین می تواند در هنگام خواب نقش داشته باشد.

درمان دیپ بایت عمیق

در حالی که دیپ بایت عمیق می توانند در هر سنی رخ دهد ، اما درمان بآن در کودکان بسیار آسان تر است ، زیرا آنها هنوز در حال رشد هستند و درمان زودهنگام خطر آسیب به دندان ها و مینای دندان را کاهش می دهد ، هر چه درمان دیپ بایت را به تعویق بیاندازید ممکن است بدتر شود.

وقتی نوبت به درمان دیپ بایت عمیق می رسد ، درمان بر روی قرار دادن دندان ها روی هم و همچنین ترازبندی فک متمرکز است. در بیشتر موارد ، این به چندین درمان مختلف نیاز دارد.

درمان های ارتودنسی ، مانند بریس ها ، به ترازبندی دندان ها و ورود مجدد دندان های جلویی به داخل استخوان فک کمک می کند. در حالی که موارد خفیف می توانند از تراز کننده هایی مانند ( Invisalign ) استفاده کنند ، اما در بیشتر موارد به بریس های قدیمی نیاز دارند زیرا برای اصلاح زاویه اغلب مقدار زیادی نیرو لازم است.

اگر فک پایین یا رشد نکرده در دیپ بایت عمیق موثر است ، ممکن است از دستگاه ( Herbst ) برای جابه جایی فک پایین به جلو استفاده شود. در بزرگسالان با ، جراحی ارتوگناتیک برای مشکلات فک و یا برداشتن دندان ممکن است لازم باشد.

نتیجه گیری

در بسیاری از موارد ، دیپ بایت عمیق می تواند به سطح دندان آسیب برساند ، حتی اگر زود تشخیص داده شود. این اغلب می تواند به کامپوزیت ، روکش یا تاج نیاز داشته باشد.

گرچه ممکن است شما در مورد ارتودنسی به عنوان یک تخصص زیبایی برای بهبود لبخند فکر کنید ، اما در اکثر موارد ، بهبود لبخند صرفاً لازم است که در صورت اصلاح یک بیماری جدی تجربه می شود. دیپ بایت عمیق یکی از مواردی است که ارتودنسی برای درمان آن یک ضرورت پزشکی است.

امیدواریم که این مطلب ( دیپ بایت چیست و چگونه درمان می شود؟ ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.