02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

علت درد دندان بعد از عصب کشی

علت درد دندان بعد از عصب کشی

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

علت درد دندان بعد از عصب کشی چیست؟

یکی از اصلی ترین دلایلی که هر کسی نیاز فوری به دندانپزشک دارد، دندان درد شدید و مداوم است که حتی اگر از مسکن هم استفاده کنید، آرام نمی شود. در بیشتر موارد این درد با درمان ریشه دندان رفع می شود. اما علت درد دندان بعد از عصب کشی چیست؟

عصب کشی دندان به هیچ وجه ضرری نخواهد داشت، اما در بعضی مواقع بعد از ترمیم و بهبود، ممکن است کمی درد و ناراحتی را احساس کنید. اگر بعد از کانال ریشه درد دندان را تجربه می کنید، ممکن است این سوال را داشته باشید که آیا باید نگران دندان خود باشید و میزان درد طبیعی است یا خیر.

عصب کشی چگونه انجام می شود؟

دندان درد شدید، تورم یا لکه های تیره روی دندان نشانه کافی برای مراجعه به دندانپزشک است. در مراحل اولیه، ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد، اما با گسترش عفونت، ممکن است هنگام جویدن، سرما یا گرما درد مداوم شود یا نبض را در دندان خود احساس کنید. در هر صورت، توصیه می شود برای بررسی پالپ به دندانپزشک مراجعه کرد.

عصب کشی (درمان ریشه) در کلینیک دندانپزشکی با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود و درمان طی یک ویزیت دو ساعته به پایان می رسد. دندانی که عصب کشی می شود با استفاده از یک عایق الاستیک جدا شده و زمینه عقیم سازی عصب ایجاد می شود.

دندانپزشک ریشه های دندان را به دقت استریل می کند و یک مواد اولیه برای حفاظت از ریشه و باکتریایی نشدن داخل آن قرار می دهد تا نوبت ویزیت بعدی فرا رسد.

چرا باید عصب کشی دندان انجام داد؟

بعضی از مردم معتقدند که اگر دندان آسیب نبیند و درد نگیرد احتیاجی به عصب کشی ندارد، اما این فرضیه اشتباه است و فقط دکتر دندانپزشک باید تشخیص دهد. هر دندان دارای نفوذ میکروبی در محفظه پالپ (حفره در دندان) است، که در بیشتر موارد حتی با نبود درد، نیاز به درمان ریشه دارد.

درمان اندودنتیک (کانال ریشه) یک تکنیک با سختی بالا و دقت بالا است که در داخل دندان و دقیقتر در ریشه آن انجام می شود، که شامل برداشتن عصب دندان در صورتی است، که پالپ هنوز وجود دارد و “مرده” نیست، آلودگی محفظه و ریشه پالپ و در نهایت انسداد آنها را شامل می شود.

نکته: اگر درمان های ریشه نسبتا زود انجام شوند، میزان موفقیت آنها بسیار بالاست.

دلایل به وجود آمدن درد دندان عصب کشی شده

چند دلیل وجود دارد که ممکن است بعد از عصب کشی دندان با درد مواجه شوید که شامل موارد زیر می باشد:

  • اول از همه برداشتن “پالپ” پر از عصب دندان موردنظر است، اما عصب ها و بافت های حساس دیگری نیز در مجاورت کانال دندان وجود دارند، که ممکن است تحریک شده و پس از درمان ریشه متورم یا ملتهب شوند که این مورد باعث ناراحتی و درد جزئی شود، اما مورد مهمی نیست چون بعئ از چند روز آرام می شود.
  • مورد بعدی، استفاده از ابزارهای تیز دندان پزشکی برای تمیز کردن دندان می باشد، که ممکن است کمی صدمه جزئی به بافت اطراف لثه وارد کند و باعث آسیب شود، که این مورد هم خیلی مهم نیست و بعد از چند روز بهبود می یابد.

به طور کلی، لازم نیست نگران باشید. اما اگر برای چند روز درد و حساسیت ادامه داشت، طبیعی نیست و باید به دندانپزشک مراجعه کنید. چون درد شدید و طولانی مدت بعد از کانال ریشه طبیعی نیست.

آیا درد بعد از عصب کشی طبیعی است؟

اگر از درمان کانال ریشه استفاده شود، به طور طبیعی کمی درد و ناراحتی هنگام بهبود حس می شود. معمولاً، این امر بسیار جزئی خواهد بود. دندان ممکن است احساس درد و حساسیت کند و شما می توانید با داروهای مسکن مانند استامینوفن یا ناپروکسن درد را کاهش دهید. اما اگر همچنان درد شدیدتر شد، به احتمال زیاد عفونت کانال ریشه به طور کامل حذف نشده است.

این معمولاً در صورتی رخ می دهد که دندان ترک خورده یا آسیب دیده باشد و در حین درمان به آن توجه نشده باشد، یا احتمالا یک کانال ریشه پنهان وجود دارد که در طول درمان به آن رسیدگی نشده است. در این صورت سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید تا مجدد دندان را بررسی کند. در اکثر موارد، این کار درد شما را برطرف کرده و دندان شما را سالم نگه می دارد.

درمان ریشه، درد شدید شما را تسکین می دهد. پس از اتمام درمان به دلیل کاهش التهاب، ممکن است احساس حساسیت یا ناراحتی کنید که به راحتی با مسکن معمولی کنترل می شود و می توانید در همان روز به فعالیت های خود بازگردید.

بعد از درمان از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

تا زمانی که درمان ریشه (عصب کشی) به پایان نرسد، بهتر است از جویدن در آن ناحیه خودداری کنید زیرا خطر شکستگی وجود دارد. در عین حال، باید هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید تا درمان شما از نظر رادیوگرافی بررسی شود.

دندان بعد از درمان ریشه چقدر دوام می آورد؟

درمان های ریشه (عصب کشی) اگر به درستی انجام شوند و پس از پایان درمان مراقبت های لازم و درست روی آن انجام شود، به اندازه بقیه دندان ها دوام می آورند. معمولاً دندان های عصب کشی شده کشیده می شوند و با ایمپلنت جایگزین می شوند.

آیا بعد از درمان ریشه به درمان های دیگر دندان نیاز است؟

درمان ریشه دندان نیاز به درمان درست و مناسب دارد، تا مانند بقیه دندان های سالم عمل کند. در صورت عدم وجود دیواره داخلی دندان، یک پر کردن موقت باید بلافاصله در داخل دندان جایگزین شود و درمان با قرار دادن تاج دندان، به منظور محافظت از دندان شکننده و تیره برای سالهای طولانی، کامل می شود و هم زیبایی و هم عملکرد آن را بازیابی می کند.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( علت درد دندان بعد از عصب کشی ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.