02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

علت کج شدن دندان ها چیست؟

علت کج شدن دندان ها چیست؟

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

علت کج شدن دندان ها چیست؟

تعدادی از عوامل ممکن است بر روی اندازه و موقعیت دندان ها و فک شما تأثیر بگذارد. اما علت کج شدن دندان ها چیست؟ دندان هایی که شلوغ ، کج و یا بیرون زده اند می توانند شما را از شکل ظاهری که دارید ناراضی کنند. دندان هایی که به درستی در جای خود قرار ندارند (دندانهای نامرتب) بیشتر روی نیش شما تأثیر می گذارند.

این می تواند جویدن برخی غذاها را دشوار کند و ممکن است باعث ساییده شدن برخی دندان ها شود. همچنین می تواند باعث تنش و درد عضلانی شود. خوشبختانه ، برای این مشکل یک راه حل وجود دارد. بریس ها (ارتودنسی) روش بسیار موثری برای صاف كردن دندان ها هستند ، و اگر از ارتودنسی خود به طور مرتب استفاده کنید ، دندان های شما سالها صاف می مانند.

علائم کج شدن دندان ها

دندان های کج یا شلوغ ممکن است خفیف یا شدید باشند. این کاملاً واضح است و موقع لبخند زدن کاملا متوجه آن می شوید. دندانهای نامرتب می توانند دلایل مختلفی داشته باشند ، از جمله :

  • ژنتیک

دندان های کج می توانند ژنتیکی باشند. شلوغی ، اندازه فک ، شکل فک ، داشتن دندان زیاد (هایپرودنتیا) ، اوربایت ، رشد نامناسب دندان یا کام برخی از شرایطی هستند که می توانند در خانواده ارثی باشند.

  • بهداشت دهان و دندان ضعیف

اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید ، ممکن است به التهاب لثه (مراحل اولیه بیماری لثه) مبتلا شوید. طبق تحقیقات دندانپزشکی ، تقریبا نیمی از بزرگسالان بالای 30 سال نوعی بیماری لثه دارند. در صورت عدم درمان ، التهاب لثه می تواند به پریودنتیت تبدیل شود. این فرم شدیدتر بیماری لثه می تواند باعث لق شدن دندان ها ، تغییر مکان و یا حتی افتادن شود.

  • از دست دادن زودرس دندان شیری

اگر در زمان کودکی یک دندان شیری را زود از دست دهید، این امکان وجود دارد که دندان های دیگر به آن قسمت تغییر مکان دهند و ناحیه ای را که در نهایت دندان دائمی وارد می شود ، شلوغ شود.

  • مکیدن شست

اگر از کودکی عادت داشتید انگشت شست (یا پستانک و …) را بمکید ، این می تواند دلیلی برای کج شدن دندان ها باشد.

  • سو تغذیه

دریافت مقدار کافی مواد مغذی در رژیم غذایی برای سلامت و رشد عضلات ، استخوان ها و بافت بدن مهم است. اگر بدن شما آن چیزی را که نیاز دارد دریافت نکند ، می تواند منجر به کج شدن دندان ها ، از جمله سایر مشکلات جدی در سلامت شما شود.

  • تنفس از طریق دهان

تنفس از طریق دهان مخصوصا هنگام خواب در کودکان ممکن است در کج شدن دندان ها تأثیر بگذارد.

  • ضربه

صدمات ناشی از ورزش و سایر حوادث باعث می شود دندان های شما آسیب ببینند و نا منظم شوند.

برخی از این عوامل از عهده ما خارج است و ممکن است بریس یا انواع دیگر درمان ارتودنسی برای اصلاح دندان های کج لازم باشد.

مزایای بهداشت برای دندان های مرتب

وقتی دندان های شما صاف و مرتب باشند ، باکتری های کمتری را در خود جای می دهند زیرا تمیز کردن آنها راحت تر است. بهداشت بهتر دهان و دندان خطر پوسیدگی دندان ، بیماری پریودنتال را کاهش می دهد ، همچنین اگر دندانها با هم همپوشانی نداشته باشند ، لثه ها نیز بهتر از آنها پشتیبانی می کنند.

آیا دندان های کج ضرر دارند؟

داشتن دندان های کج در درجه اول یک مشکل زیبایی است، اما در حقیقت ، چه ناشی از ژنتیک باشد و چه عملکردهای شخصی ، دندان هایی که به درستی تراز نشده اند می توانند مشکلات بی شماری ایجاد کنند.

به عنوان مثال ، فک به گونه ای طراحی شده است که وقتی فک بسته می شود ، کاملاً برابر یکدیگر قرار می گیرد. این به جویدن کمک می کند ، دندان ها را سالم نگه می دارد و سلامت دندان بیشتر است.

با این حال ، اگر برخی از دندان ها تراز نیستند می توانند مشکلاتی ایجاد کنند ، به خصوص در مفصل فک و سلامت کلی دهان. از آنجا که دندان های شلوغ می توانند ذرات غذا را لابه لای خود پنهان کنند ، احتمال ایجاد پوسیدگی و در نهایت خراب شدن و ایجاد مشکلات بیشتر در لثه وجود دارد. حتی می توانند جویدن صحیح غذا را مشکل کنند و یا باعث شکستن دندان شوند.

برخی از ضررهای دندان های کج شامل :

  • جمع شدن پلاک
  • پوسیدگی دندان و بیماری لثه
  • اوربیت
  • درد فک و سردرد

و…

آیا بزرگسالان می توانند دندان های کج خود را ارتودنسی کنند؟

بله حتما! ارتودنسی فقط برای نوجوانان و جواتان نیست. روش های مختلفی وجود دارد که می توانید دندان های کج خود را صاف کنید ، از جمله ارتودنسی و یا حتی Invisalign که با استفاده از آنها دندان های کج به مرور صاف می شوند. با دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی در مورد راهکارهای صاف کردن دندان ها صحبت کنید.

مزایای درمان زودرس ارتودنسی برای دندان های کج

در حالی که ممکن است وسوسه شوید تا صبر کنید و بچه شما به سن نوجوانی برسد سپس برای شروع درمان ارتودنسی اقدام کنید، اما درمان زودرس ارتودنسی کودک در بسیاری از موارد می تواند مفید باشد.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( علت کج شدن دندان ها چیست؟ ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.