02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

فاصله بین دندان ها یا دیاستما

فاصله بین دندان ها یا دیاستما

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

فاصله بین دندان ها یا دیاستما چیست؟

فاصله بین دندان ها یا دیاستما به فاصله بین دندان ها اشاره دارد. این فضاهای خالی در بین دندان می توانند در هر جایی از دندان ها ایجاد شوند، اما در بیشتر مواقع بین دو دندان جلویی فوقانی دیده می شود. دیاستما هم بزرگسالان و هم کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد. البته در کودکان، این شکافها ممکن است پس از رویش دندان های دائمی از بین بروند و دیگر دیده نشوند.

در برخی افراد این شکاف ها کوچک هستند و به سختی قابل مشاهده می باشند، در حالی که در بعضی ها شکاف ها بزرگتر و کاملا با فاصله هستند. این مسئله برای برخی یک مسئله زیبایی است که به راحتی از کنار آن نمی گذرند. اگر از ظاهر شکاف خوشتان نمی آید، راه هایی برای بستن یا کاهش اندازه آن وجود دارد.

دلیل فاصله بین دندان ها یا دیاستما چیست؟

برای فاصله بین دندان ها یک علت خاص وجود ندارد، بلکه چندین عامل احتمالی هستند که باعث وجود این شکاف می شود. در برخی افراد، این وضعیت به اندازه دندان و اندازه استخوان فک آنها بستگی دارد. وقتی دندان های فرد برای استخوان فک بسیار کوچک باشند، ممکن است شکاف ایجاد شود.

در نتیجه فاصله بین دندان ها بسیار زیاد می شود. اندازه دندان ها و استخوان فک می تواند توسط ژنتیک تعیین شود و به کودکان به ارث برسد، بنابراین دیاستما می تواند در نسل های بعدی خانواده ایجاد شود.

رشد بیش از حد بافتی که با خط لثه و دو دندان جلویی فوقانی هم مرز است، ممکن است باعث به وجود آمدن دیاستما شود. این رشد بیش از حد باعث جدایی بین این دندان ها می شود و در نتیجه فاصله بین دندان ها ایجاد می کند.

عادت های بد ایجاد شدن دیاستما

برخی عادت های بد ممکن است باعث ایجاد فاصله بین دندان ها شوند. که شامل موارد زیر است:

  • کودکانی که انگشت شست خود را می مکند، ممکن است این عمل فاصله بین دندان ها ایجاد کند. زیرا حرکت مکیدن به دندان های جلویی فشار وارد کرده و باعث جلو کشیدن آنها می شود.
  • در کودکان بزرگتر و بزرگسالان، دیاستما می تواند از رفلکس های بلع نادرست ایجاد شود. به جای اینکه زبان هنگام بلعیدن در سقف دهان قرار گیرد، ممکن است به دندان های جلویی فشار بیاورد (دندانپزشکان از این حالت به عنوان فشار زبان یاد می کنند. این ممکن است یک رفلکس بی ضرر به نظر برسد، اما فشار بیش از حد بر دندان های جلویی می تواند باعث این فاصله شود)
  • دیاستما همچنین می تواند در اثر بیماری لثه ایجاد شود، که نوعی عفونت است. در این حالت، التهاب به لثه ها و بافت های نگهدارنده دندان ها آسیب می رساند. این مورد می تواند منجر به از دست دادن دندان و ایجاد فاصله بین دندان ها شود (علائم بیماری لثه شامل: قرمز شدن و متورم شدن لثه ها، از دست دادن استخوان لثه ، شل شدن دندان ها و خونریزی لثه است)

درمان دیاستما

درمان فاصله بین دندان ها یا دیاستما بسته به علت زمینه ای ممکن است ضروری باشد و یا نباشد. برای برخی از افراد، دیاستما چیزی بیش از یک مسئله زیبایی نیست و مشکلی مانند بیماری لثه در فرد بیمار مشاهده نمی شود.

  • استفاده از بریس

برای درمان از بریس استفاده می شود که یک درمان رایج می باشد. بریس ها دارای سیم ها و براکت هایی هستند که به دندان ها فشار وارد می کنند و آنها را به آرامی به هم می رسانند تا فاصله ایجاد شده را از بین ببرند. بریس ها در انواع نامرئی یا متحرک نیز ممکن است برخی از موارد دیاستما را برطرف کنند.

  • باندینگ یا همان روکش دندان

برای تحقیق و اطمینان از استفاده کردن بریس می توانید به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا شما را مورد معاینه قرار دهد، اما اگر نمی خواهید بریس داشته باشید، با پزشک خود در مورد روش های زیبایی دیگری که برای پر کردن فاصله بین دندان ها وجود دارد مشورت کنید. روش دیگری که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد، روکش یا باندینگ است.

در این روش از کامپوزیتی به رنگ دندان استفاده می شود که می تواند فاصله ها را پر کرده یا روی دندان ها قرار بگیرد، تا فاصله از بین برود و ظاهر لبخند را بهبود بخشد. این روش همچنین برای رفع ترک خوردگی دندان نیز کاملا مفید است.

  • بریج دندانی

همچنین ممکن است دندانپزشک به شما بریج دندان را پیشنهاد کند، که می تواند علاوه بر از بین بردن فاصله، اگر دندانی را نیز از دست داده اید برای شما جایگزین کند.

اگر در قسمت لثه های بالای دو دندان جلویی فوقانی بیش از حد بزرگ باشند باعث ایجاد شکاف می شوند (که به اصطلاح به آن دندان خرگوشی می گویند)، جراحی برای برداشتن بافت اضافی می تواند این فاصله را برطرف کند. حتی ممکن است برای بستن شکاف های بزرگتر به بریس نیاز داشته باشید.

اگر پزشک شما بیماری لثه را تشخیص داد، باید قبل از اقدام به از بین بردن فاصله، درمان را برای متوقف کردن عفونت انجام دهید. درمان بیماری های لثه متفاوت است. بیماری شدید لثه ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن تارتار که در عمق لثه انباشته شده است، داشته باشد. جراحی همچنین می تواند بازسازی استخوان و بافت را نیز شامل شود.

نتیجه گیری

برای کسانی که به دنبال درمان دیاستما هستند، بسیاری از روش های گفته شده می توانند فاصله را با موفقیت برطرف کنند. علاوه بر این، درمان بیماری های لثه می تواند سلامت استخوان را بازیابی کرده و التهاب را متوقف کند.

در برخی از دیاستماها نمی توان آن را درمان کرد و حتی قابل پیشگیری نیستند، اما راه هایی برای کاهش خطر ایجاد این فاصله وجود دارد که شامل کمک به فرزندان در سن کم برای ترک عادت مکیدن انگشت شست، یادگیری رفلکس های بلع مناسب و رعایت بهداشت دهان و دندان می شود. به مسواک زدن به طور مرتب و روزانه و نخ دندان کشیدن عوامل سلامت دهان و دندان هاست.

آخرین نکته این است که برای سلامت کلی دهان و دندان حداقل سالی دوبار برای تمیز کردن منظم و معاینات دندانپزشکی به دندانپزشک مراجعه کنیدف تا اگر در معرض خطر قرار گرفتید از آن جلوگیری و درمان شود.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( فاصله بین دندان ها یا دیاستما ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.