02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

فیشور سیلانت چیست؟

فیشورسیلانت چیست؟

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

فیشور سیلانت چیست؟

سیلانت ها راهی ایمن و بدون درد برای محافظت از دندان های شما در برابر پوسیدگی هستند، اما فیشور سیلانت چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ فیشور سیلانت، یک لایه محافظتی است که روی دندان های جونده (دندان های آسیاب) برای کاهش پوسیدگی دندان اعمال می شود. سیلانت با ایجاد لایه محافظتی، باعث می شود غذا و باکتری ها در شیارهای کوچک دندان گیر نکنند و باعث پوسیدگی شوند.

سیلانت های مبتنی بر رزین باید تا حد امکان روی مولرهای دائمی همه کودکان استفاده شود، تا در سنین بالاتر دندان های سالم و بدون پوسیدگی داشته باشند.

نحوه استفاده از فیشور سیلانت

 استفاده از سیلانت سریع و بدون درد است و می تواند توسط دندانپزشک انجام شود. سیلانت را بیشتر روی شیارهایی که به نام چاله های مولر پشت شناخته می شوند، می اندازند. این قسمت ها شایع ترین محل های ایجاد حفره در دندان ها هستند. این روش را می توان توسط دندانپزشک و یا متخصص بهداشت دهان و دندان انجام داد.

جنس فیشور سیلانت چیست؟

فیشور سیلانت ها یک رزین کامپوزیتی سفید یا شفاف هستند، که شبیه پر شدن دندان سفید است. سیلانت ها در برابر باکتری هایی که می توانند باعث ایجاد پلاک شوند مانع ایجاد می کنند. آنها برای جلوگیری از پوسیدگی و حفره دندان طراحی شده اند.

چه زمان احتیاج به سیلانت است؟

بعد از مراجعه به دندانپزشک و معاینه شدن ممکن است به شما توصیه کند که در صورت داشتن شیار یا سوراخ های بزرگ در دندان های خود، از سیلانت استفاده کنید. با این حال، شما باید با دندانپزشک در مورد ضروری بودن یا نبودن آن صحبت کنید، چون همه دندان های دارای شکاف به سیلانت احتیاج ندارند.

سن انجام سیلانت

برخی از دندانپزشکان سیلانت را برای اولین دندان های مولر که در حدود 6 سالگی ظاهر می شوند، توصیه می کنند. دندان های عقب (دندان های آسیاب دوم و سوم) در حدود 13 سالگی رشد می کنند و باید بررسی شوند که آیا سیلانت ها می توانند کمک کنند یا خیر.

برخی از بزرگسالان نیز به سیلانت احتیاج دارند. در صورت وجود پوسیدگی دندان ممکن است دندانپزشک سیلانت را توصیه کند. سیلانت می تواند به کاهش پوسیدگی در آینده کمک کند.

آیا انجام سیلانت درد دارد؟

استفاده از سیلانت های شکاف یک روش سریع و بدون درد است. معمولاً هر دندان چند دقیقه طول می کشد و پیچیدگی کمتری نسبت به پر کردن دارد و حتی نیازی به بیهوشی و معمولاً حفاری نیست.

روش انجام سیلانت توسط دندانپزشک به صورت زیر می باشد:

  • دندان را تمیز و خشک می کند.
  • سطح دندان را طوری آماده می کند که سیلانت به خوبی بچسبد.
  • روی سیلانت مایع رنگ می زند، که به داخل شیارها و چاله های عمیق جریان می یابد.
  • سیلانت را با تابش نور قوی محکم می کند.
  • بعد از انجام مرحله بالا نیش را بررسی می کند و هرگونه سیلانت اضافی را پاک می کند.

نکات بعد از انجام فیشور سیلانت چیست؟

این فرآیند معمولاً سریع و آسان است و فقط چند دقیقه برای هر دندان طول می کشد. بعد از اتمام کار باید طبق معمول دندان های خود را تمیز کرده و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. فقط تمیز کردن دندان ها راحت تر خواهد بود، زیرا برس به تمام سطوح می رسد.

معایب انجام سیلانت

سیلانت به طور کلی معایب خاصی ندارد، اما یک سری نکات هستند که باید مراقب باشید و رعایت کنید. گاهی اوقات سیلانت می افتد، این مورد معمولاً ظرف 6 ماه بعد از گذشت انجام سیلانت اتفاق می افتد.  ممکن است شامل: واکنش آلرژیک به سیلانت یا تغییر در نیش در صورت ضخیم بودن لایه سیلانت باشد.

ایده خوبی است که به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید، تا بتوانید از سلامت سیلانت مطمئن شوید. فیشور سیلانت ممکن است در طول سال ها فرسوده شود، اما جای نگرانی نیست و می توان مجدداً آن را انجام داد.

مزایای انجام سیلانت

سیلانت ها ابزاری ساده و موثر برای کاهش پوسیدگی دندان هستند. آنها محافظت بیشتری در برابر پوسیدگی، حتی برای افرادی که فلوراید و یا خمیردندان حاوی فلوراید استفاده می کنند، ارائه می دهد. فلوراید و خمیر دندان به راحتی به شیارها یا چاله های عمیق نمی رسد. حتی موهای مسواک نیز ممکن است به آن حد نرسد.

سیلانت معمولاً سالها عمر می کند ، اما برای اطمینان از سالم بودن مهر و موم باید مرتباً بررسی شود. ممکن است با گذشت زمان فرسوده شود و گاهی اوقات باید به آن اضافه یا جایگزین شود تا مطمئن شوید که هیچ پوسیدگی در زیر آن شروع نمی شود.

هزینه سیلانت فیشور و روش های جایگزین

هزینه فیشور سیلانت برای هر دندان متغیر است. روش جایگزین آن می تواند لاک فلوراید باشد، که آن را می توان توسط دندانپزشک روی دندان ها بمالید. با این حال، لاک های فلوراید بیشتر در کودکان خردسال در معرض خطر بالای ایجاد حفره استفاده می شود. آنها باید 2 تا 4 بار در سال اعمال شوند.

نتیجه گیری

انجام فیشور سیلانت کار بسیار ساده ای است. تمیز نگه داشتن سطح آن با مسواک زدن معمولی بسیار آسان و راحت است. اگر می خواهید در مورد درمان بیشتر بدانید، از تیم دندانپزشکی حکیم سوالات خود را بپرسید. آنها به شما می گویند که آیا سیلانت به دندان های شما کمک می کند و یا زمان مناسب برای انجام آن چه زمانی می باشد.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( فیشور سیلانت چیست؟ ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.