02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

پروتز دندان متحرک

پروتز دندان متحرک

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

پروتز دندان متحرک

یکی از راه حل های دندانپزشکی پروتز دندان متحرک می باشد که با هدف جایگزین کردن دندان های از دست رفته و به منظور جلوگیری از عواقب منفی از دست دادن دندان مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع ، می توان گفت پروتزهای دندانی وظیفه بازیابی زیبایی و مهم تر از آن ، وظیفه سلامت دهان و دندان و ایجاد یک طرح لبخند زیبا را برعهده دارند.

از دیگر عملکردهای پروتزهای دندانی می توان به اصلاح نواقص داخل دهان اعم از فقدان یک دندان یا بخشی از دندان و یا حتی اصلاح نواقصی مانند، از دست رفتن بافت های دهانی مانند فک و کام اشاره کرد. شیوه اتصال پروتزهای دندانی داخل دهان متفاوت است ، در این صورت ممکن است پروتز ها به واسطه خود دندان ، ایمپلنت های دندانی و یا از طریق مکش و یا توسط عضلات دهان در جایگاه مناسب خود ثابت شوند.

انواع پروتزهای دندانی

پروتزهای دندانی انواع مختلفی دارند و به دو نوع کلی پروتزهای ثابت و متحرک دسته بندی می شوند. از نمونه پروتزهای ثابت می توان به تاج یا روکش دندان و یا بریج های دندانی اشاره کرد. این پروتزها به دندان چسبانده می شوند و به همین دلیل به آنها پروتز های ثابت گفته می شود. امکان برداشتن و گذاشتن پروتزهای ثابت توسط خود فرد وجود ندارد.

اما نوع دیگر پروتزهای دندانی ، پروتزهای متحرک هستند که شایع ترین آنها دندان های مصنوعی یا یک دست دندان می باشند. پارسیل های نیز جزو دندان های مصنوعی می باشند و یکی از انواع پروتزهای متحرک به شمار می روند. پروتز های ثابت و متحرک دندان به شیوه های مختلفی تولید می شوند ، به منظور ثابت کردن پروتزهای دندانی معمولا از موادی مانند چسب و پیچ مخصوص استفاده می شود.

در این مقاله ، پروتزهای دندانی متحرک به طور کامل معرفی شده اند و شما می توانید با مطالعه این مقاله ، این نوع پروتزهای دندانی را بهتر بشناسید.

پروتزهای دندانی متحرک

در برخی موارد ، به دلایل مختلف ، نمی توان از پروتزهای ثابت دندان به منظور جایگزین کردن دندان های از دست رفته استفاده کرد. در این صورت ، پروتزهای متحرک توسط دندانپزشکان به کار برده می شوند که می توانند جایگزین یک دندان و یا تعدادی از دندان های از دست رفته شوند. همانطور که از نام این پروتزها پیداست ، این پروتزها به سادگی داخل دهان گذاشته شده و یا برداشته می شوند.

پروتزهای دندانی متحرک انواع مختلفی دارند که عبارتند از :

  • پروتزهای دندانی پارسیل :

پروتزهای پارسیل در بین عموم مردم با نام دندانهای تکه ای شناخته می شوند. این نوع پروتزهای متحرک خود انواع مختلفی دارند ؛ از جمله:

  1. پروتزهای پارسیل تمام آکریل و یا فلیپر : که معمولا به عنوان یک درمان موقت در بسیاری از موارد مورد استفاده قرار می گیرند.
  2. پروتزهای پارسیل کرم کبالت : که از زمان های قدیم تا امروز ، به عنوان درمان بی دندانی هایی که انتهایشان آزاد است ، استفاده می شوند. در واقع ، افرادی که دندان های خلفی یا عقبی خود را از دست داده اند و برای پروتز ثابت جهت پایه پروتز دندانی ندارند ، از این نوع پروتزهای پارسیل متحرک استفاده می کنند. حتی افرادی که به هر دلیل تمایل به استفاده از پروتزهای ثابت ندارند ، می توانند از پروتزهای پارسیل کرم کبالت استفاده کنند.

این نوع از پروتزهای پارسیل متحرک ، از ترکیب آکریل ( یا همان بخش صورتی دست دندان ( لثه پروتز ) ) و آلیاژ فلزی تشکیل می شوند که بخش عمده آن را کرم و کبالت می سازد.

  1. پروتزهای پارسیل فلکسیت ( Felexite ) : که عملکرد پروتزهای کرم کبالت را دارند. اما پروتزهای گارسیل کرم کبالت به دلیل داشتن گیره های فلزی ظاهری ناخوشایند ایجاد می کنند. به همین دلیل ، امروزه از پروتزهای پارسیل فلکسیت استفاده می شود که بخش فلزی آن هم رنگ دندان است و مشکل نقص ظاهر را برطرف کرده است.
  • پروتزهای کامل دندان و یا یک دست دندان کامل :

شاید شما هم یک دست دندان متحرک را بین اطرافیان خود به خصوص پدربزرگ ها و یا مادربزرگ های خود دیده باشید. پروتزهای کامل دندان از انواع پروتزهای متحرک هستند که برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرند که تمام دندان های خود را از دست داده اند.

گرچه امروزه با پیشرفت امکانات و تجهیزات دندانپزشکی و یا ظهور ایمپلنت های دندانی ، استفاده از پروتزهای متحرک کامل دندان کمتر شده است اما هنوز هم افرادی که کم هزینه ترین درمان بی دندانی را می خواهند ، از این نوع درمان استفاده می کنند.

  • پروتزهای دندانی اوردنچر :

پروتزهای دندانی اوردنچر نیز نوع دیگری از پروتزهای دندانی متحرک می باشند که یک دست دندان کامل هستند. اوردنچرها روی دو پایه دندانی یا در برخی موارد ، روی چند پایه ایمپلنت قرار می گیرند. اوردنچرها نسبت به پروتزهای کامل دندان راحت تر هستند و تمامی افراد به سادگی می توانند از آنها استفاده کنند.

نگهداری و مراقبت از پروتزهای دندانی

بدیهی است که مراقبت و نگهداری از پروتزهای دندانی بسیار اهمیت دارد و روی دوام و ماندگاری آنها تاثیر بسزایی می گذارد. در این صورت ، توصیه می شود بهداشت دهان و دندان خود را در هنگام استفاده از پروتزهای دندانی به صورت صحیح و منظم رعایت کنید و در واقع ، دقیقا همان قدر که به دندان های طبیعی خود اهمیت می دهید ، باید دندان های پروتزی خود را نیز تمیز نگه دارید.

استفاده از محلول های ضدعفونی کننده و مسواک های مخصوص ، روی پاکیزگی و طول عمر پروتزها نقش مهمی دارد. شما می توانید از محلول های ضدعفونی کننده و مسواک های مخصوص پروتزهای دندانی استفاده کرده و با رعایت بهداشت پروتزها از آنها به خوبی نگهداری کنید.

در صورتی که از پروتزهای متحرک دندان استفاده می کنید ، می توانید آنها را هفته ای یک بار به مدت 8 ساعت داخل محلول های ضدعفونی کننده قرار دهید. در این صورت ، پروتزهای دندانی به طور کامل میکروب زدایی می شوند.

قیمت پروتزهای دندانی

بدون معاینه و بررسی دندان ها امکان تعیین قیمت وجود ندارد. برای این منظور شما باید در ابتدا به دندانپزشک مراجعه کرده و در این صورت ، دنداپزشک با معاینه دقیق دندان ها و میزان آسیب آنها ، میزان پروتز لازم و هزینه های مورد نیاز را تعیین می کند. معمولا هزینه های استفاده از پروتزهای دندانی شامل هزینه لابراتور ، میزان پروتز مورد نیاز و در نهایت ، دستمزد دندانپزشک می باشد.

امیدواریم که این مطلب ( پروتز دندان متحرک ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.