02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

پروتز دندان چیست ؟

پروتز دندان چیست ؟

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

پروتز دندان چیست ؟

در این محتوا ما کاملا برای شما توضیح می دهیم که پروتز دندان چیست ؟ جایگزینی متحرک برای از بین رفتن دندانها و بافتهای اطراف است. دو نوع پروتز دندان وجود دارد : 1. پروتزهای کامل 2. جزئی. از پروتزهای کامل در مواقعی که تمام دندانها وجود ندارد استفاده می شود ، در حالی که از پروتزهای جزئی هنگام باقی ماندن برخی دندانهای طبیعی استفاده می شود.

     1. پروتز دندان کامل

پروتزهای کامل می توانند ” معمولی ” یا ” فوری ” باشند. پس از برداشتن دندان ها و شروع به بهبودی لثه ساخته شده ، حدود هشت تا 12 هفته پس از برداشتن دندان ها ، پروتز معمولی آماده قرار دادن در دهان است.

بر خلاف پروتزهای معمولی ، پروتزهای فوری از قبل ساخته می شوند و می توانند به محض برداشتن دندان ها قرار بگیرند. با این حال ، به مرور زمان ، استخوان ها و لثه ها جمع می شوند ، به خصوص در دوره بهبودی پس از کشیدن دندان. بنابراین یک عیب پروتز فوری در مقایسه با پروتزهای معمولی این است که آنها برای جا انداختن صحیح در طول روند بهبود نیاز به تنظیم کردن بیشتری دارند.

     2. پروتزهای جزئی

پروتز یا بریج پارسیل متحرک معمولاً متشکل از دندانهای جایگزین متصل به پایه پلاستیکی صورتی یا لثه ای است که گاهی اوقات بوسیله چارچوب فلزی متصل می شود که پروتز را در دهان ثابت نگه می دارد. از پروتزهای جزئی در صورت باقی ماندن یک یا چند دندان طبیعی در فک بالا یا پایین استفاده می شود. بریج ثابت با قرار دادن تاج بر روی دندانها در دو طرف فضا و اتصال دندانهای مصنوعی به آنها جایگزین یک یا چند دندان می شود.

سپس در جای خود قرار می گیرند. دندان مصنوعی نه تنها فضاهای ایجاد شده توسط دندانهای از دست رفته را پر می کند ، بلکه از تغییر موقعیت دندان های دیگر نیز جلوگیری می کند. پروتز جزئی جزئی قابل جابجایی است و به جای بست هایی که به تاج های مجاور متصل می شوند ، دارای پیوست داخلی است. این وسیله ای طبیعی تر است.

آیا گزینه های دیگری برای پروتز دندان وجود دارد؟

بله ، می توان با کمک ایمپلنت های دندانی مشکل نیاز به دندان مصنوعی را برطرف کرد. هزینه معمولاً بیشتر است ، اما ایمپلنت بیشتر شبیه دندان واقعی هستند. ایمپلنت های دندانی در حال تبدیل شدن به جایگزینی برای پروتزهای دندانی هستند ، اما همه کاشت را انتخاب نمی کنند.

از ایمپلنت های دندانی ممکن است برای پشتیبانی از پروتزهای دندانی استفاده کرد و ثبات بیشتری داشته باشد. برای مشاوره در مورد ایمپلنت با متخصص دندانپزشک مشورت کنید.

پروتز دندان چگونه ساخته می شود؟

روند تولید پروتز بین دو تا چند هفته و چند قرار ملاقات طول می کشد. هنگامی که دندانپزشک یا متخصص پروتزهای دندانی ( دندانپزشک متخصص در ترمیم و جایگزین دندان ها ) تشخیص دهند که بهترین نوع پروتز برای شما کدام است ، مراحل زیر را ادامه می دهند که عبارتند از :

  • یک سری نمونه گیری از فک شما انجام می دهند برای اندازه گیری نحوه ارتباط فک ها با یکدیگر و فاصله بین آنها.
  • مدل ها ، فرم های مومی و یا الگوهای پلاستیکی را در شکل و موقعیت دقیق پروتز ساخته شده قرار می دهند. شما چندین بار این مدل را ” امتحان می کنید ” و پروتز مصنوعی قبل از ریختن پروتز نهایی از نظر رنگ ، شکل و تناسب ارزیابی می شود.
  • پروتز نهایی را انتخاب و درست می کنند.
  • تغییرات در صورت لزوم انجام خواهد شد.

آیا دندان های پروتزی با طبیعی تفاوتی دارند؟

پروتزهای ساخته شده کاملاً شبیه دندان های طبیعی شما هستند ، بنابراین فقط باید یک تغییر کوچک در ظاهر ایجاد شود. در حقیقت ، دندان های مصنوعی حتی ممکن است لبخند شما را بهبود بخشیده و ظاهر صورت شما را زیباتر کنند.

آیا غذا خوردن با دندان های پروتزی دشوار است؟

غذا خوردن با دندانهای پروتزی جدید کمی تمرین می خواهد و ممکن است برای برخی از افراد تا چند هفته ناخوشایند باشد اما بعد از آن عادی می شود. برای اینکه به دندانهای جدید عادت کنید ، با غذاهای نرم که به قطعات کوچک تقسیم می شوند شروع کنید. با استفاده از دو طرف دهان خود را به آرامی بجوید. آرام آرام که به خوردن غذاهای نرم عادت کردید ، غذاهای دیگر را نیز به آن اضافه کنید تا زمانی که به یک رژیم غذایی عادی برگردید.

در مورد غذاهای سفت و استخوانی احتیاط کنید. و از خوردن غذاهای بسیار چسبناک یا سفت اجتناب کنید. همچنین هنگام استفاده از پروتز مصنوعی باید از جویدن آدامس و استفاده از خلال دندان اجتناب کنید.

آیا دندانهای پروتزی نحوه صحبت کردن را تغییر می دهند؟

بعد از انجام پروتزهای مصنوعی ، ممکن است در تلفظ کلمات خاص مشکل داشته باشید. اگر چنین است ، با گفتن کلمات دشوار با صدای بلند تمرین کنید. با تمرین و به مرور زمان به صحبت صحیح با دندان مصنوعی عادت خواهید کرد.

هنگامی که می خندید ، سرفه می کنید یا لبخند می زنید ، ممکن است دندان مصنوعی گاهی اوقات بلغزد. دندان های مصنوعی را با گاز گرفتن و بلعیدن آرام تغییر مکان دهید. اگر مشكل تكلم همچنان ادامه داشت ، با دندانپزشك خود مشورت كنيد.

آیا دندان های مصنوعی 24 ساعته باید استفاده شوند؟

دندانپزشک یا پروتزهای دندانی به شما آموزش می دهند که چه مدت از دندان های مصنوعی استفاده کنید و چه موقع باید آنها را بردارید ، در طی چند روز اول پس از دریافت پروتز ، ممکن است از شما خواسته شود که آن را به طور مداوم استفاده کنید ، از جمله در هنگام خواب.

اگرچه این ممکن است به طور موقت ناخوشایند باشد ، اما دندان مصنوعی را قبل از خواب بر می دارید. این اجازه می دهد تا بافت های لثه استراحت کنند و باعث تحریک و پاک سازی طبیعی زبان و بزاق می شود. پروتز دندان را می توان دوباره در دهان قرار داد.

آیا باید از چسب دندان مصنوعی استفاده کرد؟

چسب پروتز ممکن است تحت شرایط زیر در نظر گرفته شود :

  • برای افزایش رضایت از دندان مصنوعی ساخته شده به درستی ، چسب ها باعث افزایش ثبات ، نیروی گزش و احساس امنیت در فرد می شوند.
  • برای کمک به افراد مبتلا به بیماری های خشکی دهان که میزان پایبندی دندان مصنوعی را کاهش می دهد ، مانند افرادی که داروهای سرماخوردگی مصرف می کنند ، افراد دارای معلولیت عصبی از جمله سکته مغزی و افراد مسن.
  • برای ایجاد ثبات و امنیت بیشتر برای کسانیکه از عضلات صورت خیلی استفاده می کنند ، مانند سخنرانان عمومی یا نوازندگان.

امیدواریم که این مطلب ( پروتز دندان چیست ؟ ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.