02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

پر کردن دندان

پر کردن دندان

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

پر کردن دندان

دندان های پوسیده نیاز به ترمیم و درمان دارند. در غیر این صورت ، پوسیدگی در دندان شدیدتر شده و نیاز به درمان های جدی تر پیدا می کنند. معمولا دندانپزشک برای ترمیم دندان پوسیده ، پر کردن دندان  را به شما پیشنهاد می دهد. به این صورت که قسمت پوسیده شده آن را برداشته و سپس آن ناحیه را با مواد خاصی پر می کند.

همچنین برای ترمیم دندان های ترک خورده ، شکسته و یا دندان هایی که با دندان قروچه دچار فرسودگی شده اند ، می توان از درمان پرکردن دندان استفاده کرد. پوسیدگی دندان هیچ سن و سال خاصی ندارد. ایجاد پوسیدگی در دندان ها می تواند در تمامی سنین و برای تمامی دندان ها ایجاد شود.

همچنین ، معمولا پوسیده شدن دندان ها به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود. در این صورت ، فرد باید برای درمان دندان پوسیده خود به دندانپزشک مراجعه کرده و دندان خود را به اصطلاح پرکند.

مراحل پرکردن دندان

در ابتدا ، دندانپزشک نواحی اطراف دندان پوسیده شده را بی حس می کند. برای این منظور ، معمولا بی حسی موضعی به این نواحی تزریق می شود. پس از گذشت 5 تا 10 دقیقه نواحی اطراف دندان پوسیده شده شروع به بی حس شدن می کنند.

پس از بی حس شدن کامل استخوان فک و بافت لثه و دندان ، دندانپزشک از یک وسیله برشی مانند مته و یا لیزر برای برداشتن قسمت پوسیده ی دندان استفاده می کند. استفاده از این ابزارها به سطح تبحر ، آموزش و سرمایه گذاری دندانپزشک در تجهیزات دندانپزشکی و همچنین به موقعیت و میزان پوسیدگی دندان بستگی دارد.

پس ازحذف پوسیدگی ها ، دندانپزشک محل خالی شده از پوسیدگی را مجددا بررسی می کند تا به طور کامل مطمئن شود که درهیچ نقطه ای از دندان پوسیدگی وجود ندارد. حفره خالی شده دندان ، به منظور آماده سازی برای پر کردن ، از هر گونه باکتری پاک می شود.

در صورتی که پوسیدگی دندان به ریشه آن نزدیک باشد ، معمولا دندانپزشکان از گلس اینومر و یا رزین کامپوزیت به منظور محاظفت از عصب دندان استفاده می کنند. در نهایت نیز ، این حفره با استفاده از مواد مخصوص پر شده و دندان صیقل داده می شود.

ضرورت پر کردن دندان ها

زمانی که بافت نرم دندان که همان پالپ دندان است ، دچار آسیب می شود ، دندان نیز پوسیده می شود. در طی درمان پر کردن دندان ، بافت پوسیده از بین می رود که این بافت با مواد پر کننده دندانی جایگزین می شود. با پر کردن دندان ها ، استحکام آنها حفظ می شود و فرایند جویدن غذا آسان تر خواهد شد. همچنین ، هضم و گوارش غذا نیز بهبود پیدا می کند.

مواد پر کننده دندان

معمولا برای پر کردن دندان ها از مواد مختلفی استفاده می شود که هر یک از این مواد ، کاربرد خاص خود را دارشته و برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال : موادی که برای پرکردن دندان های آسیاب مورد استفاده قرار می گیرند، باید استحکام بالاتری داشته باشند. زیرا حین جویدن غذا بیشترین فشار به بخش خلفی دهان و دندان های آسیاب وارد می شود.

در نتیجه ، اگر در دندان های آسیاب از مواد بی کیفیت و فاقد استحکام استفاده شود، این دندان ها مجددا نیاز به پرکردن خواهند داشت. نکته ای که در این جا باید مدنظر قرار داده شود این است که برای پرکردن دندان های عقب می توان از مواد پر کننده تیره و یا مواد رنگی استفاده کرد.

اما برای پر کردن دندان های جلویی معمولا از مواد پرکننده روشن و سفید استفاده می شود. زیرا این دندان ها بیشتر در معرض دید قرار دارند و پر شدن این دندان ها با مواد رنگی و تیره می تواند باعث نقص زیبایی دندان و چهره افراد شود.

چه زمانی دندان ها به پرکردن نیاز دارند؟

همانطور که در بالا نیز گفته شد ، زمانی که دندان ها دچارعفونت و یا پوسیدگی باشند ، نیاز به درمان پر کردن و یا کشیدن پیدا می کنند. اما عفونت و پوسیدگی دندان چه علائمی دارد؟

بارزترین نشانه پوسیدگی دندان احساس درد و یا تیر کشیدن دندان ها است که معمولا حین خوردن غذاهای سفت و یا نوشیدنی های خیلی گرم و یا خیلی سرد ایجاد می شود. در صورتی که این احساس درد طی چندین روزو به طور مداوم تجربه شود ، فرد باید برای معاینه دندان های خود به دندانپزشک مراجعه کند. در این صورت ، دندانپزشک با معاینه و بررسی دندان ها ممکن است درمان پرکردن دندان را تجویز کند.

عوارض پر کردن دندان

بدیهی است که پرکردن دندان بدون عارضه نیست اما معمولا عارضه های آن کم خطر و زودگذر است. پس از پر کردن دندان فرد ممکن است تعدادی از عوارض احتمالی زیر را تجربه کند:

  • درد خفیف تا شدید دندان ها حینجویدن مواد غذایی و یا نوشیدن نوشیدنی های خیلی سرد و یا خیلی گرم
  • متورم شدن لثه ها در اطراف دندانی که دچار پوسیدگی شده است.
  • ایجاد عفونت در اطراف دندانی که دچار پوسیدگی شده است.
  • متورم شدن بخش هایی از صورت که در نواحی دندان پوسیده شده است.
  • تیره شدن و یا سیاه شدن دندانی که دچار پوسیدگی شده است.

تقریبا تمامی این عوارض زودگذر هستند و پس از گذشت چندین روز از پر کردن دندان ، برطرف می شوند.

ترمیم پر کردگی دندان ها

در اغلب موارد ، پرکردگی دندان ها بدون ترمیم هم تا سال های متعدد دوام می آورند اما ممکن است به مرور زمان با جویدن غذاها این پرکردگی های فرسوده شوند. همچنین در صورتی که فرد عادت دندان قروچه و یا سایش دندان داشته باشد، پرکردگی دندان هایش سریع تر دچار فرسودگی می شود. در این صورت ، این پرکردگی ها باید ترمیم شوند.

در نتیجه ، اگر نشانه های فرسودگی مانند ترک در پرکردگی دندان های خود مشاهده کردید، باید در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید تا پرکردگی ها ترمیم شود.

مراقبت و نگهداری از پرکردگی دندان ها

پس از پر کردن ، دندان پرشده ممکن است حساس شده و فرد درد خفیفی را احساس کند اما این احساس طبیعی است و پس از مدتی برطرف می شود. توصیه می شود تا چندین روز پس از پر کردگی دندان از خوردن غذاهای سفت پرهیز کنید تا به دندان پرشده آسیبی وارد نشود. همچنین توصیه می شود ، بهداشت دهان و دندان خود را به طور مرتب و صحیح رعایت کنید و از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص دندان های حساس است.

امیدواریم که این مطلب ( پر کردن دندان ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه مراجعه کنید.