02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

پلاک دندان چیست؟

پلاک دندان چیست؟

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

پلاک دندان چیست؟

عوامل به وجود آمدن پلاک دندان چیست؟ و چگونه می توان از تشکیل پلاک جلوگیری کرد؟  پلاک ، یک لایه چسبنده و بی رنگ باکتری است که روی سطح دندان تشکیل می شود که معمولا با زبان خود می توانید آن را روی دندان هایتان حس کنید. این ماده هر روز باید پاک شود ، پلاک دندان در اصل تجمع تعداد زیادی میکروب و باکتری است که دندانپزشکان به آن بیوفیلم می گویند.

چه عواملی باعث ایجاد پلاک می شوند و چرا مضر است؟

پلاک زمانی ایجاد می شود که غذاها حاوی کربوهیدرات هستند ( قند و نشاسته ) مانند شیر ، نوشابه ، کشمش ، کیک یا آب نبات را به طور مکرر مصرف می کنید و بر روی دندان ها باقی می مانند. همچنین خوردن مواد غذایی با قند بالا مثل کیک ، شیرینی و میوه نیز باعث افزایش باکتری می شود. باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند از طریق این غذاها رشد می کنند و در نتیجه اسید تولید می کنند.

وقتیکه در دهان شما غذاها و بزاق دهانتان باهم ترکیب می شوند ، یک محیط ایجاد می کنند تا به رشد باکتری ها کمک کنند. این عمل بیشتر در ناحیه بین مرز دندان و لثه به وجود می آید که اغلب باعث التهاب لثه و بیماری های لثه می شود.

چگونه می توان از تشکیل پلاک جلوگیری کرد؟

  • برای جلوگیری از تجمع پلاک ، حداقل دو بار در روز دندان های خود را با یک مسواک نوک گرد و نرم مسواک بزنید. موقع مسواک زدن به فضای بین لثه و دندان توجه داشته باشید و از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • برای از بین بردن ذرات غذا و باکتری ها حداقل یک بار در روز بین دندان ها را با  نخ دندان تمیز کنید.
  • از دهان شویه ضد باکتری برای کاهش باکتری های ایجاد کننده پلاک و بیماری های لثه استفاده کنید.
  • برای معاینه و تمیز کردن دندان ها هر 6 ماه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • یک رژیم متعادل داشته باشید و تعداد میان وعده های بین وعده غذایی را محدود کنید. اگر به میان وعده نیاز دارید ، غذاهای مقوی مانند ماست ساده ، پنیر ، میوه یا سبزیجات خام را انتخاب کنید. سبزیجات مانند کرفس به حذف غذا کمک کرده و بزاق را در خنثی سازی اسیدهای ایجاد کننده پلاک کمک می کند.

پلاک روی دندان چگونه می تواند بر سلامت دهان و دندان تأثیر بگذارد؟

پلاک دلیل اصلی بسیاری از مسائل بهداشت دهان و دندان است. باکتری های موجود در پلاک اسیدهایی تولید می کنند که به مینای دندان حمله می کنند و باعث ایجاد حفره می شوند. باکتری های موجود در پلاک همچنین می توانند باعث ایجاد مرحله اولیه بیماری لثه به نام التهاب لثه شوند. پلاک همچنین می تواند در ایجاد بوی بد دهان نقش داشته و دندان های شما را لوس و زرد نشان دهد.

اگر با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور مرتب پلاک از روی دندان های شما پاک نشود ، مواد معدنی به تارتار تبدیل می شوند ، رسوبی سخت ، زرد یا قهوه ای که محکم به دندان می چسبد و فقط توسط متخصص دندانپزشکی قابل برداشت است. اگر تارتار برداشته نشود ، می تواند منجر به بیماری جدی تر لثه شود.

نکته : پلاک دندان بین ( 4 تا 12 ) ساعت پس از مسواک زدن روی دندان شروع می شود ، به همین دلیل مسواک زدن حداقل دو بار در روز و نخ دندان روزانه بسیار مهم است.

تارتار چیست؟

پلاک دندان هر روز در دهان شما جمع می شود و اگر به آن رسیدگی نکنید و یا مسواک نزنید و به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت ندهید ، به جایی می رسد که دیگر با چشم هم دیده می شود و به راحتی قابل مشاهده است.

پلاک ها مواد معدنی بزاق شما را جمع می کنند و حاصل این جمع آوری به وجود آمدن یک ماده زرد رنگ به نام تارتار است. تارتار بین لثه و دندان شما تشکیل می شود و گاهی در پشت دندان شما به وجود می آید. از بین بردن پلاک به وسیله خودتان و با رعایت بهداشت خیلی راحت و بی دردسر است ، اما اگر توجه کافی به پلاک نشود تارتار بوجود می آید که به راحتی از بین نمی رود و باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

چگونه پلاک را از سطح دندان ها پاک کنیم

نگه داری دندان و لثه از پلاک کار مهمی است که با کمی مراقبت می توانید برای یک عمر از شر تارتار در امان باشید. متاسفانه 68 درصد از بزرگسالان با مراقبت نکردن از دندان ها و لثه دچار تارتار هستند ، یک رسوب زرد رنگ یا مایل به قهوه ای ( در کسانی که شدیدتر است تیره تر ) روی دندان ها تشکیل می شود. تارتار به مینای دندان ها می چسبد و سفت می شود که فقط دندانپزشک می تواند آن را بردارد.

عوامل تارتار شدن زودهنگام دندان ها

دلایل زیادی وجود دارند که می توانند به تارتار شدن زودتر دندان ها کمک کنند ، اما مهم ترین آنها بریس ، خشک بودن دهان ، شلوغی و روی هم رفتگی دندان ها ، سیگار کشیدن و پیری هستند. برای بسیاری این رسوبات و پلاک ها با بالا رفتن سن زودتر به وجود می آیند.

پلاک ها بعضی مواقع ما بین دندان ها و زیر خط لثه به وجود می آیند که هیچ راهی برای جلوگیری از آن به طور کامل وجود ندارد ، برای همین منظور حفظ یک روال ثابت و روزانه برای جلوگیری از تجمع پلاک و به وجود آمدن تارتار ، یک امر مهم است.

امیدواریم که این مطلب ( پلاک دندان چیست؟ ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.