02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

پیوند لثه چیست و چه کسانی باید انجام دهند؟

پیوند لثه چیست و چه کسانی باید انجام دهند؟

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

پیوند لثه چیست و چه کسانی باید انجام دهند؟

اگر لثه های شما در حال عقب رفتن است ، دندانپزشک شما ممکن است پیوند بافت لثه را توصیه کند. اما پیوند لثه چیست و چه کسانی باید انجام دهند؟ عقب رفتن لثه ، ریشه دندان های شما را در معرض دید قرار می دهد. این باعث می شود سطح ریشه دندان های شما بیشتر خراب شود و همچنین حساس تر و مستعد ساییدگی شوند.

پیوند لثه می تواند لثه های عقب رفته را اصلاح کند. دندانپزشک شما ممکن است برای این جراحی ساده شما را به یک پریودنتیست ( متخصص لثه ) انتقال دهد. در پیوند لثه ، متخصص تکه ای از بافت را از سقف دهان یا از بافت سالم لثه خارج می کند. سپس آن را به محلی که لثه های شما عقب رفته است پیوند می دهد. این روش نسبتاً سریع است و به محض اتمام کار می توانید مطب را ترک کنید.

سه نوع پیوند لثه وجود دارد :

  • پیوند لثه آزاد
  • پیوند بافت اتصال
  • پیوند پدیکال (جانبی)
  1. پیوند لثه آزاد تقریبا شبیه به بافت اتصال است ، در این روش به جای اینکه فلپ یا بافت زیر لایه برداشته شود ، مقداری از بافت سقف دهان را بر می دارد. معمولا کسانیکه بافت لثه نازکی دارند از این روش استفاده می کنند.
  2. پیوند بافت اتصال از معروف ترین جراحی های پیوند لثه است که متخصص با ایجاد کردن فلپ در سقف دهان بیمار یک تکه زیرلایه از سقف دهان را برمی دارد و به قسمتی از لثه که آسیب دیده است پیوند می دهد.
  3. روش پیوند پدیکال با دو روش دیگر کاملا متفاوت است و هیچ بافتی از سقف دهان برداشته نمی شود. متخصص از بافت هایی که مجاور با دندان و یا همان قسمتی که لثه آسیب دیده است استفاده می کند و لثه را تا جایی که امکان دارد به طرف آج دندان می کشد تا قسمت آسیب دیده پوشیده شود. ( البته این روش برای کسانیکه لثه نازکی دارند اصلا مناسب نمی باشد ).

یک متخصص پریودنتیست این سه گزینه را به شما می گوید و براساس نیاز شما بهترین نوع را توصیه می کند.

وقتی تصمیم گرفتید که پیوند لثه را انجام دهید ، لازم نیست روز قبل یا روز جراحی رژیم غذایی خاصی بگیرید یا چیزی نخورید ، تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که به مطب پزشک مراجعه کنید. متخصص شما ، نوع پیوند را تأیید می کند. به شما دارویی برای درد داده می شود که ممکن است خواب آور باشد و بعد از انجام جراحی نباید رانندگی کنید.

در اتاق عمل از بی حسی موضعی برای بی حسی ناحیه ای که باید عمل انجام شود استفاده می شود. در موارد نادر ، ممکن است پریودنتیست به شما اجازه بیهوشی عمومی بدهد تا بتوانید در حین عمل بیهوش شوید. البته این مورد معمولاً به دلیل خطرات همراه با بیهوشی عمومی توصیه نمی شود.

دوران نقاهت

مدت کوتاهی پس از انجام پیوند لثه می توانید به خانه بروید. دکتر قبل از مرخص کردن شما را معاینه می کند برای اینکه مطمئن شود هیچ مشکلی در پیوند وجود ندارد ، ممکن است یک یا دو ساعت منتظر بمانید.

در طی یکی دو هفته اول بهبودی ، سعی کنید غذاهای نرم و سرد بخورید تا مطمئن شوید به پیوند آسیبی نرسد. شما نباید غذاهای سفت و گرم بخورید تا پیوند را تحریک نکند.

دکتر متخصص شما احتمالاً توصیه می کند که از دهان شویه ضد میکروبی برای جلوگیری از عفونت و تجمع پلاک بر روی دندان ها یا مشکلات پیوند استفاده کنید. اما نباید آن قسمت را مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید تا زمانی که دکتر شما بگوید انجام این کار بی خطر است ( مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن قبل از بهبود می تواند زخم را باز کند یا باعث ایجاد عفونت شود ).

  • اگر با هر درد یا ناراحتی روبرو شدید ، داروهای مسکن می توانند تسکین دهنده باشند.
  • ورزش نکنید و هیچ فعالیت سختی را انجام ندهید تا زمانی که دکتر شما بگوید انجام آنها هیچ مشکلی برای شما ندارد.

آیا جراحی لثه عوارض دارد؟

  • عوارض پیوند لثه ، مخصوصا عفونت خیلی کم است. اما در صورت مشاهده خونریزی و یا هرچیز غیر منتظره ای در اطراف محل پیوند ، فوراً به پزشکتان مراجعه کنید.
  • در موارد نادر ، بافت پیوند ممکن است به درستی با محل پیوند سازگار نباشد. در صورت بروز چنین اتفاقی ممکن است لازم باشد که پیوند را دوباره انجام دهید.
  • ممکن است پس از بهبودی کامل پیوند لثه را دوست نداشته باشید. در این صورت ، با متخصص خود در مورد آن صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند بافت را اصلاح کنند تا از نظر شما خوشایندتر شود.

نتیجه گیری

در حالت طبیعی باید طی یک تا دو هفته بعد از پیوند ، لثه کاملاً بهبود یابید. بعد از گذشت این مدت زمان یک جلسه برای معاینه باید به متخصص جراح خود مراجعه کنید ، تا آنها بتوانند از بهبودی و سلامت کامل شما و موفقیت در پیوند اطمینان حاصل کنند.

بعد از حدود دو هفته ، باید بتوانید دوباره مسواک بزنید ، نخ دندان بکشید و کارهای روزانه مثل ورزش کردن را آغاز کنید. بهبود کامل ناحیه پیوند ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد که به سلامت کلی شما و میزان مراقبت از دهان در طی بهبودی بستگی دارد.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( پیوند لثه چیست و چه کسانی باید انجام دهند؟ ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.