02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

چگونه از بریس های خود مراقبت کنیم؟

چگونه از بریس های خود مراقبت کنیم؟

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

چگونه از بریس های خود مراقبت کنیم؟

بعد از انجام ارتودنسی و وصل کردن بریس به دندانهایتان ، باید از بریس هایتان مراقبت کنید تا به آنها آسیبی نرسد و از بعضی مواد غذایی اجتناب کنید ، اما چگونه از بریس های خود مراقبت کنیم؟ نگران نباشید ، در کمترین زمان ممکن دوباره می توانید بدون هیچ رژیم غذایی هرچیزی را که دلتان می خواهد بخورید.

مواد غذایی که باید از آنها اجتناب کنید

  • غذاهای جویدنی که فشار زیادی به دندان و بریس وارد می کنند.
  • غذاهای ترد ( ذرت بو داده ، چیپس ، یخ )
  • غذاهای چسبناک
  • غذاهای سفت ( آجیل ، آب نبات های سفت )
  • سبزی جات و میوه هایی که نیاز به گاز گرفتن دارند ( ذرت روی بلال ، سیب ، هویج )

مواد غذایی که می توانید بخورید

  • لبنیات
  • نان
  • غلات ( ماکارونی ، برنج پخته شده نرم )
  • گوشت / مرغ ( مرغ پخته شده نرم ، کوفته )
  • غذاهای دریایی ( ماهی تن )
  • غذاهای گیاهی ( پوره سیب زمینی ، اسفناج بخارپز ، لوبیا و … )
  • میوه ها ( موز ، آب میوه ها و … )
  • بستنی ( بدون آجیل )
  • کیک نرم

و …

درد ناشی از بریس های وصل شده

بعد از وصل کردن بریس ها ، ممکن است احساس درد در قسمت دندان هاایجاد شود ، این درد به مدت سه تا پنج روز کاملا طبیعی می باشد. اگر درد شدید است ، از ایبوپروفن یا هر چیزی که به طور معمول برای سردرد یا درد مشابه آن استفاده می کنید ، استفاده کنید ( البته با مشورت قبلی از دکتر دندانپزشک ).

تا زمانی که دهان و دندانهایتان به بریس ها عادت کنند ، لب ها ، گونه ها و زبان شما نیز ممکن است به دلیل برخورد به سطح بریس ها ، برای یک تا دو هفته تحریک و یا زخم جزیی شوند که این مورد هم طبیعی است. اگر زخم ها ادامه داشته باشد و به بریس ها عادت نکنید می توانید از موم ارتودنسی استفغاده کنید.

همچنین می توانید دهان خود را با یک دهان شویه که دندانپزشک برای شما تجویز کرده و یا آب نمک بشویید.

شل شدن دندان بعد از وصل کردن بریس

اگر دندان های شما کمی شل شد ، نگران نباشید. این طبیعی است! بریسهای شما ابتدا باید دندانهایتان را شل کنند تا آنها در موقعیت مناسب قرار گیرند. به محض جابجایی مجدد دندان ها ، دیگر شل و لق نمی شوند.

شل شدن سیم بریس ها

اگر سیم یا باند شل شد ، نگران نباشید زیرا این اتفاق گاهی اوقات می افتد. اگر سیم بیرون زده و تحریک کننده است ، با احتیاط از یک ابزار مثل ( پشت قاشق ) استفاده کنید تا سیم بیرون زده را به آرامی سر جای خودش قرار دهید. در صورت نتیجه نگرفتن و یا جدا شدن یک تکه از سیم موم یا پنبه مرطوب را روی سیم قرار دهید تا از میزان آزار آن کم شود و بعد به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مسواک زدن بریس ها

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هنگام استفاده از بریس مهمتر از همیشه است! به این دلیل که پس از درمان ارتودنسی سلامت دندان ها و لثه ها مهم است. وقتی که بریس ها وصل می شوند ، روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را دندانپزشک به شما می گوید ، اگر فراموش کرد و یا به هر دلیلی به شما نگفت به او یادآوری کنید و بخواهید که به شما توضیح دهد.

برخی از عوامل خطرناکی که با رعایت نکردن بهداشت در هنگام وجود ارتودنسی ممکن است پیش بیاید شامل : ایجاد شده پوسیدگی و حفره در دندان ها و التهاب لثه / پریودنتیت (بیماری لثه) است.

بیمارانی که برای حفظ بهداشت دهان و دندان دچار مشکل هستند ممکن است برای تمیزکاری حرفه ای نیاز به مراجعه مکرر به دندانپزشک داشته باشند و بزرگسالانی که سابقه بیماری لثه دارند باید در طی درمان ارتودنسی تحت نظر پریودنتیست قرار بگیرند.

نکته : ضربه زدن به دهان هنگام وجود بریس در دهان می تواند یک تجربه بسیار دردناک باشد و لب و گونه های شما در برابر ضربه زخم شوند پس باید بسیار مراقب باشید.

 برخی نکات مهم برای نگهداری بریس ها

  • آیا بریس ها زنگ می زنند؟

خیر. بریس های امروزی از مواد مستحکم جدید مانند آلیاژ تیتانیوم ساخته شده اند و زنگ نمی زنند.

  • آیا با وجود بریس در دهان می توان ورزش کرد؟

بله ، اما حتما باید از محافظ دهان استفاده شود. محافظان دهانمی توانند از شکستگی فک نیز محافظت کنند. محافظ های دهان برای هر فردی توصیه می شود ، خواه بریس داشته باشد یا نداشته باشد.

  • شل شدن سیم در پشت دندانها

اگر سیم اصلی از روی دندان مولر پشتی شما خارج شده است ، سعی کنید سیم را با یک انبر یا سوزن سوراخ دار سرجای خود قرار دهید. اگر سیم به شما فشار نمی آورد ، یک تکه موم روی منطقه قرار دهید و اگر سیم به شما فشار می آورد و موم کمکی نمی کند ، سریعا به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

  • براکت شل

اگر یک براکت شل شود ، معمولاً به سیم اصلی متصل است. اگر بریس به دور سیم بپیچد و منبع تحریک شود ، می توان از موچین برای تغییر مکان استفاده کرد. با مطب دندانپزشک تماس بگیرید و وضعیت خود را اطلاع دهید اگر مشکل شما جدی باشد یک وقت ملاقات برای شما تعیین می کنیم.

  • شکستگی بریس

اگر قسمتی از بریس شما خراب شد ، قطعه را نگه دارید و به دندانپزشک مراجعه کنید و حتما آن قطعه را همراه خود داشته باشید.

اگر قسمتی از بریس شکست و آن را قورت دادید ، آرام باشید. این حالت معمولاً وارد معده می شود و در حین دفع از بدن خارج می شود. با این حال ، در صورت بروز مشکل در تنفس ، باید فوراً به پزشک اطلاع دهید. برای تعیین محل قطعه بلعیده شده از طریق اشعه ایکس از شما عکس برداری می شود.

اگر یک بریس ترک خورد ، آن را از دهان خود خارج کنید و همه قطعات را برای تعمیر به مطب دندانپزشکی ببرید.

در آخر هر مشکلی که برای بریس ها پیش آمد می توانید با تماس و گرفتن وقت قبلی از دندانپزشک خود به مطب مراجعه کنید و مورد معاینه قرار بگیرید ، اگر مشکلی پیش آمده باشد دندانپزشک مشکل را برطرف می کند.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( چگونه از بریس های خود مراقبت کنیم؟ ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.